Waarom onthoud je sommige dromen wel en sommige dromen niet?

Is daar een wetenschappelijke verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met de verschillende fases waarin de menselijke slaap is ingedeeld. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat mensen het meeste dromen tijdens de REM (Rapid Eye Movements)-slaap. Wordt je aansluitend daarop wakker, dan zul je je je droom vaak goed kunnen herinneren. Wordt je op een ander moment, dus in een andere fase van je slaap wakker, dan is dat minder. Tip voor als je meer met je dromen wilt doen, er bijvoorbeeld een patroon in wilt ontdekken om zo te zien of bepaalde zaken vaak terugkomen (en dat is vaak het geval als je met bepaalde dingen zit die je (onbewust) nog niet verwerkt hebt), leg pen en papier op je nachtkastje. Dan kun je meteen je droom noteren voordat je hem vergeet en eventueel ook hoe je je voelde bij het ontwaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet iedereen kan dromen onthouden. Je kunt je er wel in trainen.
Sommige dromen zijn zo ingrijpend, dat je de hele dag in hun invloedssfeer verblijft.
Ik denk dat de inhoud van de droom bepaalt of je na wakker worden nog iets weet. Sommige mensen herinneren zich nooit iets, anderen iedere ochtend. Persoonsgebonden dus.
11 jaar geleden
Als je midden in je droom wakker wordt, of als je direct na je droom wakker wordt, onthoud je hem meestal beter. Als je eerder tijdens je slaap droomde, onthoud je hem vaak niet.
En als je direct als je wakker wordt over je droom blijft nadenken, er over praat, of hem opschrijft, dan onthoud je hem meestal ook beter. Heb je dat niet gedaan en je probeert het je later nog te herinneren, kom je meestal niet verder dan "hoe was het nou ook al weer?????"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet wetenschappelijk, maar proefondervindelijk kan ik stellen, dat de dromen die je hebt vlak voor het ontwaken het beste onthouden worden. Vooral als je abrupt wakker (gemaakt) wordt.