Kan een schaduw ook kleiner zijn dan het object waar die bij hoort?

Toegevoegd na 14 minuten:
Met een gewone zaklamp en een kleine munt krijg ik dat niet voor elkaar. Als ik de munt plat op tafel leg en een zaklamp op schijn dan is de schaduw gelijk aan de munt. Als ik de munt optil richting de zaklamp dan wordt de schaduw groter.
Ik krijg op geen manier de schaduw kleiner.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als de lichtbron veel groter is dan het object en dan niet zover weg staat als b.v. de zon of de maan dan wordt de schaduw merkbaar kleiner.

Toegevoegd na 19 minuten:
Als de munt kleiner is dan de reflector van de zaklamp moet je hem op het glas van de lantaarn leggen en waarschijnlijk zie je dan helemaal geen schaduw maar wordt het dan veel donkerder.
Bij een zaklamp komt het meeste licht direct van het lampje en straalt de reflector maar weinig licht af; je lichtbron is dus vooral een puntbron.
Het experiment zou je iets beter uit kunnen voeren met een spot met een kopspiegellamp en een reflector. In dat geval wordt al het uitgestraalde licht via de reflector gedwongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat is heel vaak zo. Dat heeft met de lichtval te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, bijvoorbeeld als de lichtbron groter is dan het object.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is wyker weer wakker ofzo? ik zie weer overal onterechte minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord hierboven is het enig juiste antwoord!
ja dat kan
het hangt er vanaf vanwaar je schijnt