Kun je de manier van evolutie enigszins voorspellen?

Natuurlijk zal een voorspelling altijd een voorspelling zijn en kun je zeggen wat je wilt, dus ja, voorspellen kan altijd.
(voor degene die zo'n antwoord in gedachte had)

Waar ik op doel is dat als je kijkt naar de ontwikkeling van de aarde of je dan een redelijk schatting kan maken van wat voor "logische" ontwikkelingen er zullen gaan (of kunnen) plaats vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee. Daar kan je geen uitspraken over doen. Evolutie verloopt niet langs een logisch pad en volgt geen voorspelbare route. Een verandering in klimaat nu, kan als gevolg hebben dat over 10K jaar een bepaalde plant of diersoort ontaat.

Selectiedrukken zijn niet voorspelbaar omdat ze over zeer lange tijd werken en op zeer gedetailleerd nivo af kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zou eventueel mogelijk zijn om trends aan te wijzen, en natuurlijke selectie is nog enigszins voorspelbaar. Maar aangezien de basis waarop natuurlijke selectie opereert - de mutaties - willekeurig zijn, en je ook te maken hebt met veranderende omstandigheden als gevolg van geologische veranderingen (en soms gewoon stomme pech als een impact uit de ruimte), worden voorspellingen moeilijker naarmate je verder de toekomst in gaat. Je zou dus wel redelijke "educated guesses" kunnen maken, maar échte voorspellingen voor over 25 miljoen jaar is lastig

Eigenlijk is het wat dat betreft net het weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou best voorspellingen kunnen doen. En zonder risico. Want de evolutie gaan zo langzaam, dat niemand zal kunnen conroleren over duizenden/miljoenen jaren, of je het bij het rechte eind had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens heeft op den duur geen verstandskiezen meer.
Lichaamsbeharing zal verdwijnen.

Zoiets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toekomste diersoorten kun je niet voorspellen; de manier waarop de beestjes beter worden in voortbestaan is eigenlijk puur toevallig. Alleen dát de beestjes beter worden in overleven is is logisch te verklaren: doordat de minder goeie het niet overleven.

Zie de (engelstalige) bron voor het soort voorspellingen dat de evolutietheorie wel doet.