Als een vlieg aan het plafond zit, hoe vliegt hij dan weg ? Laat hij zich vallen en draait hij zich om of vliegt hij gewoon op de kop weg ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (4)

Om niet duizelig te worden van al die wervelingen heeft de vlieg een soort gyroscoop aan boord. Twee stompjes aan het achterlijf bewaren het evenwicht tijdens het vliegen. Ze zijn haast onzichtbaar, maar ook onmisbaar voor de vlieg. Als een nieuwsgierige onderzoeker de stompjes weghaalt stort het beestje onherroepelijk neer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede vraag, wat ik weet uit recent onderzoek is dat een vliegt niet opstijgt door alleen te vliegen, maar wegspringt en in vlucht overgaat.
Ik denk dat als ze van het plafond wegvliegen ze hetzelfde zullen doen. Dus eerst springen, en dan wel zo dat ze 180 graden draaien zodat ze meteen door kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net voor het landen, strekt de vlieg haar voorste poten tot voorbij haar kop en maakt daarmee contact met het plafond. Dan maakt ze gebruik van het momentum (behoud van kinetische energie) dat ze verzamelde tijdens haar vlucht om de rest van haar lichaam tegen het plafond te hijsen. De vlieg grijpt dus het plafond boven haar hoofd vast en zwiert zich er dan tegenaan. Zo lijkt ze meer op een acrobaat dan op een gevechtspiloot als het op landen aankomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het eens met geennaam. Op discovery heb ik gezien dat ze een soort salto maken en dan verder vliegen. Een vlieg kan NIET op zijn kop vliegen, zie je een vlieg wel op zijn kop vliegen dan stort ie elk moment neer!