Hoeveel kleursoorten zijn er?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is een kleursoort?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een soort kleur :)

Het beste antwoord

je hebt de zogenaamde primaire kleuren.
rood geel blauw.
dan heb je ook nog de secundaire kleuren.
Die ontstaan door het mengen van twee primaire kleuren.
en dan heb je de Tertiaire kleuren die ontstaan uit menging van één primaire en één secundaire kleur.
je kan dus ontelbaar kleursoorten creeeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord, dank je :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontelbaar? Dat zou ik niet willen zeggen. Dat het er veel zijn, mogelijk oneidig, ga ik in mee, maar niet ontelbaar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
de basis kleuren zijn alleen rood geel en blauw en die heten primaire kleuren

Andere antwoorden (3)

Kleur is de ervaring die we hebben bij zichtbaar licht van verschillende frequenties. Licht is een elektromagnetische golf, zichtbaar licht is elektromagnetische straling met een golflengte tussen de 380 nanometer en de 780 nanometer. Je kunt je dit voorstellen als een regenboog. 780 nm is rood en dat loopt via oranje, geel, groen en blauw naar paars (380 nm).

Hoe langer de golflengte van licht is, hoe roder het licht lijkt voor ons. Aangezien de golflengteruimte (dus de verzameling van alle mogelijke golflengtes) een continue spectrum is liggen er tussen elke twee golflengtes oneindig veel andere mogelijke golflengtes. De vraag is echter of deze tussenliggende golflengtes als andere kleuren worden ervaren.

Vanaf hier wordt het heel subjectief en schimmig. Er zijn allerlei methoden om kleuren in te delen. Voor licht worden andere methodes gebruikt dan voor verf en de kleurnamen zijn cultureel bepaald. Verder is het nauwelijks objectief te bepalen waar bijvoorbeeld de grens tussen rood en oranje ligt.

Deze grens is ook weer afhankelijk van de achtergrond, want onze waarneming is niet absoluut maar relatief. Ook allerlei emotionele aspecten hebben invloed op kleurperceptie.

Fysisch/mathematisch zijn er dus oneindig veel kleuren, maar wij zien niet al deze kleuren als verschillend. Kleursoorten zijn afhankelijk van taal, cultuur, omgeving en emotionele factoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus 1 nanometer is 1 klein verschilletje in kleur? Mooi antwoord bierkaai :) dank je.
Het menselijk oog kan ongeveer een miljoen verschillende kleursoorten onderscheiden. Dat heeft niet zoveel te maken met golflengtes maar veel meer met de verhoudingen waarin bepaalde cellen van het netvlies op het licht reageren. Is die verhouding hetzelfde, dan zien we dezelfde kleur, ook al is het licht op heel andere wijze uit golflengtes opgebouwd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo had ik er nog niet over nagedacht ;) Bedankt voor je antwoord :)
Kleur is relatief want iedereen zal een bepaalde kleur weer anders zien. Technisch gezien zijn er zeven spectrale kleuren Rood, Oranje, Geel, Groen, Blauw, Indigo en Violet. Gemakkelijk te onthouden met het ezelsbruggetje 'ROGGBIV'. Dan is er ook nog een extraspectrale kleur nl. Indigo, een kleur die dus niet in het spectrum voorkomt. Alle zichtbare kleuren zijn samenstellingen van de eerder genoemde 8 kleuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord :)