Beetje rare vraag, maar goed...

Een zandloper, net zoals ieder ander apparaat om de tijd te meten "mag" niets afwijken, want het is bedoeld, net zoals alle andere apparaten om de tijd precies te meten.

Maar dit gezegd te hebben, is het duidelijk dat vrijwel alle systemen die door de mens bedacht zijn om de tijd te meten in een bepaalde mate afwijken.
In het geval van een zandloper, heb je het over een van de minst accurate systemen die er zijn, want een zandloper wordt beïnvloed door erg veel externe omstandigheden, en is ook zo'n methode die hoe vaker je hem gebruikt, hoe meer het zal afwijken.
Temperatuur, luchtdruk, hoogte boven de zeespiegel, bewegingen... dat zijn allemaal factoren die de snelheid waarmee de zand valt beïnvloeden, en daarom is het moeilijk om een afwijking te bepalen voor een zandloper. In ieder geval de afwijking van een zandloper is meestal zo groot dat het in percentages wordt gemeten, in plaats van seconden.
Daarnaast heb je het feit dat door de wrijving van de korrels met elkaar, deze zullen slijten, breken, en steeds kleiner worden. In het begin zal een zandloper steeds harder lopen (doordat de korrels gladder en kleiner worden), maar op een gegeven moment zal het juist trager worden, en zelfs niet meer lopen, als er voldoende hele fijne stof ontstaat dat de zandloper hierdoor verstopt raakt.

Als je een beetje experimenteert met een zandloper (heb ik ooit als kind gedaan, weet ik nog heel goed) dan zie je dat de tijd elke keer anders is, en dat het écht om volle percentages van afwijking gaat (zeg maar 10-20 seconden in 5 minuten)

Maar ze blijven zó mooi!!!