Nee. De Rembrandttoren ligt in De Omval, een landtong tussen de Amstel en het in 1629 drooggemalen Diemermeer (nu de Watergraafsmeer). In de 17e eeuw gingen Amsterdammers er graag naartoe voor een dagje in de vrije natuur. Rembrandt kwam er ook wel om te tekenen. In 1645 maakte hij een ets van de omgeving. Daarop is een grote wilg te zien, met in de beschutting ervan een verliefd paartje en op de achtergrond de Amstel.
In de 20ste eeuw ontwikkelde de Omval zich tot een bedrijventerrein waar onder andere de cacaofabriek van Blooker gevestigd was. Inmiddels hebben de bedrijfspanden plaatsgemaakt voor kantoorgebouwen en woningen langs de Amstel. Na de Rembrandttoren werden nog twee hoge kantoortorens gebouwd. Ook die zijn vernoemd naar grote Nederlandse schilders: Mondriaan en Breitner.

Misschien dat er spraakverwarring is ontstaan doordat het een toren aan de Amstel is.

Toegevoegd na 2 minuten:
en hij staat achter het Amstelstation.
Amadea