wat is een goede vervanger voor helium zie uitleg?

het is voor ballonen te vullen maar ze moeten zweven
en een heel stuk goedkoper zijn
helium is te duur of weet u een goedkope zaak
rond Maarssen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15K

Het beste antwoord

Om ballonnen te laten zweven heeft u een gas nodig met een lagere dichtheid dan lucht. Lucht bestaat voornamelijk uit stikstof, dat heeft al een vrij lage dichtheid.

Er zijn wel alternatieven, de meest zijn onbruikbaar

- Hete lucht heeft een lagere dichtheid dan lucht, alleen kunnen ballonnen hier niet zo goed tegen en zodra het afkoelt zakken ze weer.
- Waterstofgas heeft een lage dichtheid, maar heeft zo'n klein molecuul dat het makkelijk door de wanden van een gewone ballon ontsnapt, je ballon loopt dan weer leeg. Bovendien is het explosief
- Neon heeft een lagere dichtheid dan lucht, maar is duurder dan helium, dus daar zit u niet op te wachten.
- Stoom heeft hetzelfde probleem als hete lucht.
- Ammoniakgas stinkt en brandt in de ogen, maar het is lichter dan lucht

Methaan (aardgas) zou je kunnen gebruiken, maar dat is wel heel brandbaar. Ik denk dat je beter je ballonnen op kunt hangen of iets dieper in de buidel tasten, want Helium is gewoon het beste gas voor deze toepassing.

De reden dat Helium zo duur is is de schaarste. Doordat het aan de zwaartekracht ontsnapt verliezen we op aarde langzaam Helium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een ballon zweeft nóg beter als je hem vult met vacuum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In theorie mogelijk, niet heel praktisch omdat je een materiaal nodig hebt dat de buitendruk van 800-1100 hPa kan weerstaan, volledig luchtdicht is (ook tegen diffusie) en daarnaast zo'n lage dichtheid heeft dat de zwaartekracht het drijfvermogen van je vacuum niet opheft.
Cryofiel
11 jaar geleden
Vacuumpompje eronder hangen. Of nog veel eenvoudiger: bovenop de ballon een open buis maken naar het vacuum van het heelal. Dan stroomt de lucht die in de ballon zit via die buis direct weg, de ruimte in. Dat scheelt weer een vacuumpomp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Topidee! Hoe breng ik de uitgang van die buis veilig in een geostationaire baan zonder gedoe met autoriteiten enzo?
Cryofiel
11 jaar geleden
Poeh, jij gaat direct voor de echte deutsche Gründlichkeit... Je hoeft echt niet naar geostationair hoor, ik denk dat je met 150 km hoogte al een flinke veiligheidsmarge hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar dan moet de uitgang vrij snel om de aarde cirkelen om de hoogte te behouden, daarom moet je naar geostationair.
Cryofiel
11 jaar geleden
Er zit toch vacuum in? Dus heeft zowel de ballon als de buis een prima drijfvermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoho, het drijfvermogen van het vacuum is afhankelijk van het verschil in dichtheid. Hoe hoger je komt, hoe minimaler dat wordt. Op 150 km hoogte vermoed ik dat de zwaartekracht weer de overhand gaat krijgen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Daar wel, ja. Maar intussen is alle lucht uit de onderste 149 km buis via de open bovenkant weggestroomd. Die onderste 149 km buis heeft dus een positief drijfvermogen. Zou dat niet voldoende zijn om het gewicht (of: gebrek aan drijfvermogen) van die bovenste 1 km te compenseren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat we zo langzamerhand moeten gaan werken aan een empirische beslechting van deze discussie :)
Cryofiel
11 jaar geleden
Gezocht:
Aanbieder van goedkope buizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buizen moeten luchtdicht zijn, minimaar 1000 hPa aan druk vanaf buiten kunnen weerstaan en bovendien niet aangetast worden door kosmische straling. Ook niet te zwaar! Daarnaast inderdaad goedkoop en makkelijk luchtdicht aan elkaar te plaatsen.

Andere antwoorden (3)

Een goede vervanger is waterstof. Dat is nog lichter dan helium, maar 1 groot nadeel. Het is erg brandbaar. Google maar eens op hindenburg ramp.

Toegevoegd na 2 minuten:
zie filmpje vanaf 2:40
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen gas maar kan wel dienen als vervanger: visdraad. Tenzij ze echt moeten vliegen, met een kaartje eraan en kijken welke ballon het verst komt, ontkom je dus niet aan helium.

http://www.arnhemsmeisje.nl/2012/07/19/handige-tip-zwevende-ballonnen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Warme lucht.