Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijgen wij tranen in de ogen bij het gapen?

Als 'vervolg' op mijn eerste vraag die net andersom is gesteld.

Maar ook dit weet ik niet. Als ik gaap, dan heb ik vaak 'natte' ogen. Soms een traan. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Gapen is een inspannende bezigheid, veroorzaakt door een zuurstof tekort.
Als je NIET eerst gehuild hebt, maakt het lichaam adrenaline aan, waardoor je met minder zuurstof kunt blijven functioneren.
Met het gapen verdwijnt de functie van de adrenaline
en wordt het afgegeven aan vrijkomend traanvocht.
De vorige beantwoorder beschrijft verder treffend wat adrenaline doet met oa. hartslag ed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gapen of geeuwen is een reflex die ontstaat in je hersenen, om precies te zijn in je hersenstam. Tijdens het gapen spannen je spieren zich aan, doe je je mond open en neem je een grote hap lucht. Een gaap tegen houden is vrijwel onmogelijk en een goede gaap gaat gepaard met jezelf uitgebreid uit te rekken en je ogen lekker dicht te knijpen. Er gebeuren nog meer dingen in je lichaam tijdens het gapen. Je ogen gaan bijvoorbeeld tranen, omdat je gezichtsspieren tegen je traanbuisjes aan duwen. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk stijgt en je kleine bloedvaten vernauwen zich.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Gapen begint als een gevoel, dat diep achter de kaken en de oren ontstaat. Dan gaat de mond een klein stukje open en de longen zuigen lucht naar binnen. De mond gaat dan steeds verder open, afhankelijk van de duur van de gaap. De ogen gaan dicht en soms komen dan tranen te voorschijn, omdat de gezichtsspieren bij het gapen op de traanbuisjes drukken. Het is dus ook mogelijk te gapen zonder dat de ogen gaan tranen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing