Welke moleculen zorgen voor het effect van zonnebrandcreme en waardoor wordt dat afgebroken?

Zonnebrandcrème blijkt een houdbaarheidsdatum te hebben.
Maar welke moleculen zorgen nu exact voor het UV filter van zonlicht en hoe wordt dit afgebroken waardoor het minder lang houdbaar is.

Deze vraag is hier eerder aan bod geweest, maar de antwoorden waren m.i. niet nauwkeurig genoeg.

Een mogelijk antwoord was dat bijv. titaniumoxide (als metaaldeeltje) zorgt voor reflectie van UV-licht. Maar klopt dat en wat zijn de andere mogelijke moleculen? En hoe wordt dit dan afgebroken? Door oxidatie of door bacteriën (zoals laatst een verkoper zei).

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Organische uv-filters en/of absorbers zijn onder meer:

p-aminobenzoëzuur (CAS-nummer 150-13-0) en afgeleide stoffen;
benzofenon (CAS-nummer 119-61-9) en afgeleide stoffen waaronder oxybenzon of Benzofenon-3 (CAS-nummer 131-57-7)
van kamfer afgeleide stoffen zoals bornelon (CAS-nummer 2226-11-1)
cinnamaten, waaronder octylmethoxycinnamaat (CAS-nummer 5466-77-3) en cinoxaat (CAS-nummer 104-28-9) zijn UV-B-filters
salicylaten, waaronder homosalaat (CAS-nummer 118-56-9)
dibenzoylmethanen, waaronder avobenzon of Butyl methoxydibenzoylmethane (CAS-nummer 70356-09-1); dit is een UV-A-filter
octyltriazon (CAS-nummer 88122-99-0)
imidazolen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Veel van deze stoffen verliezen na enige tijd hun werking.