Sneeuw is maagdelijk wit !Is sneeuw wel zo maagdelijk(onbevlekt,onvervuild) en hoe wit is witte sneeuw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
móói....die onderste foto!!

Het beste antwoord

Sneeuw is niet wit, het is zwak blauwachtig.
Water is immers een zwakblauwe vloeistof.
Daarom heet de aarde ook wel de blauwe planeet.
Omdat sneeuw echter heel zwak blauw is, ziet men geeleffecten minder en ervaart men het als spierwit.
De geleiding van licht door sneeuwkristallen (zoals een glasvezel) versterkt enigszins de blauwe kleur .
Vroeger (en soms ook nu) werd aan wasmiddel blauwsel toegevoegd om gele kleuren in het wasgoed te onderdrukken, lakens ed. lijken daardoor witter dus schoner.
Sneeuw is dus zwak blauwachtig wit.
Geelachtige sneeuw raad ik voor welk gebruik dan ook af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Sneeuw zal voor mij altijd maagdelijk magisch wit zijn en blijven en wel om één reden : omdat het zovele kindjes kan omtoveren in een bende gelukkige wezentjes. En alle sneeuwkrsitallen die vlokken vormen hebben een dubbel effect : het stof uit de lucht meenemen in hun val en het dempen van geluiden . Dubbel gratise bijwerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke idioot geeft hier nu een min voor?
Sneeuw is echt heel wit, wat iedereen die een wit skijack heeft zal beamen...Maar vooral : sneeuw weerkaatst heel erg, en de kleur van het licht zal dus invloed hebben op hoe jij de sneeuw ziet.
Ik weet niet, of je wel eens schildert : als je een sneeuwlandschap wilt schilderen, zal je allerlei kleuren nodig hebben om de witheid en de kilte van de sneeuw zó te schilderen, dat het egaal wit lijkt....

Ten aanzien van 'onvervuild' - ik denk, dat de sneeuw die bij ons valt, meer vervuilde deeltjes uit de lucht in zich heeft, dan bijv de sneeuw die valt in de Rocky Mountains.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneeuw is niet wit. Sneeuw is doorzichtig, net als de vacht van de ijsbeer, die is ook niet wit maar doorzichtig en hol.
De grote van de sneeuwkristallen maakt de witheid van de sneeuw. Sneeuw is wit omdat het bijna al het invallende (zon)licht reflecteert.
Maar sneeuw reflecteert niet altijd en overal evenveel. Veranderingen in de grote van sneeuwkristallen zorgt voor een andere reflectie, waardoor de ene sneeuwlaag witter is dan de andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneeuw is wit, daar is iedereen het over eens. Maar er is wit en wit. Volgens Peter Kuipers, van de universiteit van Utrecht, maakt de grote van een sneeuwkristal uit voor de witheid van een laag sneeuw. Sneeuw is wit omdat het bijna al het invallende (zon)licht reflecteert. Maar sneeuw reflecteert niet altijd en overal evenveel. Veranderingen in de grote van sneeuwkristallen zorgt voor een andere reflectie, waardoor de ene sneeuwlaag witter is dan de andere. grote sneeuwkristallen absorberen mer licht (en warmte) dan kleine vlokjes. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom windslab langzamer smelten dan ‘normale’ sneeuw. Tel hierbij het feit op dat bij hogere temperaturen sneeuwvlokken groter zijn en het begin van een vicieuze (smelt)cirkel is daar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ons is het gewoon wit. Het schijnt dat eskimo's een heleboel verschillende kleuren wit kennen voor verschillende soorten sneeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneeuw lijkt wit omdat er heel veel dorzichtige vlokken over elkaar heen vallen. Het is dus niet echt wit.

Er is overigens ook gele sneeuw...die smaakt naar citroen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuivere sneeuw is zuiver wit... Maar alles minder dan zuivere sneeuw is alle kleuren van de regenboog in principe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag zou je aan een eskimo moeten stellen, deze hebben namelijk ca. 40 verschillende namen voor de kleur wit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pleonasme is niet per definitie fout:

Sommige zijn volledig ingeburgerd: in zeemeermin betekent 'meer' ook al zee;

Sneeuw kan (na een paar dagen) ook een andere kleur hebben dan wit. Om te benadrukken dat de sneeuw vers is, is de aanduiding witte sneeuw op zijn plaats. In dat geval spreekt men over een stijlfiguur en is het dan ook niet fout; men dient met schrappen omzichtig te werk te gaan: stijlfiguren nuanceren nu eenmaal.
Soms is een bepaalde woordcombinatie in de ene context wel, in de andere geen pleonasme. Dit komt onder meer doordat een woord vaak een rekbare betekenis heeft (polysemie):