Is het aantal decibels wat een object creeert ook afhankelijk van de situatie waarin het object zich bevindt?

Is het aantal decibel van bijv. een auto in een stad verschillend als een auto in het bos?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het aantal decibels blijft gelijk alleen de hoor ervaring doet je anders geloven, dit komt door de echoënde stenen bebouwing in de stad en de dempende begroeiing in een bos.
Deze verschillen zijn goed hoorbaar als je een tunnel in rijd een kapotte knaldemper, in de tunnel klinkt het ineens veel harder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de auto weet niet wanneer deze in een stad of bos is, de geluidsproductie is exact het zelfde.
wat het verschil maakt in belevenis is dat een stad veel muren kent waar het geluid weerkaatst word, muren zijn meestal van beton, en redelijk vlak van structuur. dit weerkaatst geluid heel goed. vandaar dat een kerk ( wat ook uit gesteente bestaat) ook veel geluid weerkaatst.

het schors van een boom is grover van structuur en van zachter materiaal, dit absorbeert meer geluid. en belangrijker nog, er is veel ruimte tussen de bomen, waardoor het geluid kan ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Hoorbaar Geluid" is niets meer dan reflectie van een geluidsbron. In een stad reflecteren de rechte muren meer geluid dan in een bos waar de ronde bomen het geluid verspreiden. Het geluid lijkt dan harder. Daarnaast zorgt de dichtheid van lucht voor de geleiding van geluid. In het luchtledige hoor je bijvoorbeeld niets.