Het alfabet door Semitische volkeren
De cijfers kan ik zo niet vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de vraag 'wie' is geen antwoord te geven, alleen volkeren:

Cijfers: Het wordt vaak het "Arabische" getallenschrift genoemd, maar dat is eigenlijk niet terecht. De Arabieren waren slechts degenen die dit systeem in de tiende eeuw aan ons doorgaven. De werkelijke uitvinding vond plaats in India; in het Arabisch spreekt men dan ook niet van de "Arabische", maar van de "Hindoe" getallen. Het valt niet meer na te gaan wanneer de Indiërs tot hun belangrijke uitvinding kwamen, maar in ieder geval zijn er al geschriften uit de zevende eeuw waarin met precies dezelfde notatie wordt gewerkt als de onze. Zelfs de concrete vormen van de cijfers zijn in de tussenliggende dertien eeuwen nauwelijks veranderd.

Letters: Het Latijnse alfabet is het alfabet dat voor vrijwel alle westerse spellingen wordt gebruikt, zo ook voor de Nederlandse spelling.

De voorloper van het Latijnse alfabet is ontwikkeld door het Semitische volk in Egypte (zie Proto-Sinaïtisch). In gewijzigde vorm is het door de Feniciërs overgenomen. De Grieken hebben daar weer een eigen alfabet van afgeleid, dat in een aantal tekens van de voorloper verschilde. Het klassieke Latijnse alfabet is weer van het Etruskische en Griekse alfabet afgeleid en telde in de tijd van Cicero 21 letters. Voor het weergeven van Griekse woorden werden later de Y en de Z toegevoegd. De I en de V hadden zowel vocalische als consonantische waarde. In de middeleeuwen kwamen de J (consonant = medeklinker) en de U (vocaal = klinker) erbij. De W is een dubbele V om /w/ weer te geven (de bilabiale semivocaal van bijvoorbeeld het Engels: wall, well, will enz.)

De benaming Latijns alfabet is dus eigenlijk onjuist: het alfabet bevat tekens die in het Latijn niet voorkomen. Men zou ook van het Engelse alfabet kunnen spreken, want alle 26 letters komen in goede Engelse woorden voor en diakritische tekens worden in het Engels nauwelijks gebruikt.

Afgezien van diakritische tekens wordt het Latijnse alfabet meestal geacht de volgende 26 letters te bevatten. De Nederlandse namen van de letters staat ook in de tabel. Deze namen worden zelden geschreven, alleen uitgesproken. In andere talen zijn de namen soms anders.