Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een mug nou wel of niet giftig?

In mijn ogen is een mug gewoon giftig. En kan je daar ook allergisch op reageren. nu las ik op een website bij de van de huid arts deze regel:

giftige stekers: honingbij, wesp, hommel, hoornaar, horzel, spinnen en bepaalde mieren.

NIET giftige stekers: muggen, vlooien, luizen, teken en schurftmijt.

Ik snap niet waarom muggen onder de NIET giftige stekers valt, Je krijgt er hoe dan ook een reactie op omdat ze toch iets van gif in je spuiten (hoe kan gif nu niet giftig zijn..) idemdito hetzelfde geldt voor een teek. als mensen en dieren dood kunnen gaan door het gif wat zo'n teek bij zich draagt.. hoe kan dat dan vallen onder "niet giftige stekers"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Een teek steekt niet, maar vreet zich in je huid.
De stof die een mug in jou arm (als voorbeeld) spuit is geen gif maar een bloedverdunner. Zonder het bloed te verdunnen is het te dik om door de muggenzuigbuis te kunnen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Als iemand ergensallergisch op reageert is dat nog geen giftige stof. Ik kan rustig pinda's eten ie zijn niet giftig, maar iemand die er allergisch voor is, kan er behoorlijk beroerd van worden en in ademnood komen. Maar die pinda is nog steeds niet giftig, hij veroorzaakt wel dat je luchtpijp opzet zodat j niet meer kunt ademen.
Een tijger is ook niet giftig, maar een behoorlijke bet overleef je ook niet altijd
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Een mug gebruikt wat speeksel bij het steken. Dit is geen gif. Wel krijg je een kleine allergische reactie. Maar als dit een criterium zou zijn voor wanneer iets een gif is, dan zijn pinda's ook vergif.
bij een teek is het weer anders. Een teek is niet giftig, maar als hij de bacterie bij zich meedraagt die lymeziekte veroorzaakt, kun je ziek worden van die bacterie.

Het criterium dat hier wordt gebruikt is denk ik of deze beestjes iets in je spuiten dat bedoeld is en aangemaakt is om schade aan te richten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn de pinda's niet giftig, maar de schimmel Aspergillus flavus.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing