Werkt een zonnepaneel beter met spiegels?

Aan de zuidkant van mijn huis is de garage geplaatst. Als ik op de garage zonnepanelen plaats onder een hoek, dan kunnen de panelen schaduw voor elkaar maken. Ze moeten dus een eind uit elkaar. Bovendien moet ik een stuk van de rand afblijven. Met een dakoppervlak van 18m3 blijft er dan dus weinig over.
Is het verstandig om het hele dak te bedekken met vlakgelegde panelen (met een kleine hoek om regenwater af te voeren) en dan op de blinde (zuid)muur van het huis een spiegel o.i.d. te plaatsen zodat de panelen meer licht krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Heb ik ook al over nagedacht, maar ik zie alvast 2 problemen:
1) de spiegels moeten het zonlicht recht op de panelen weerkaatsen. Ze moeten dus bewegen volgens het tijdstip van de dag. Bemerk dat je ze ook steeds onder een hoek moet plaatsen om in een bepaalde richting te weerkaatsen en dus een groter oppervlak spiegels nodig hebt. En bovendien kosten spiegels ook geld.
2) De opbrengst van panelen is ook beperkt. Je kan ze niet meer laten produceren dan hun maximum door er meer licht op te schijnen.
Eventueel kan je de panelen op de blinde muur laten monteren, maar hiervoor is wel een bouwvergunning nodig.