Waarom zijn dingen donkerder als ze nat zijn?

Steen, de aarde, je haar, papier... Maak het nat en het wordt donkerder! Hoe zit dat?

Toegevoegd na 5 dagen:
Dankzij Sjoerdl vond ik het antwoord in een paper (eerste bron): heel veel licht "stuitert weg" tussen het materiaal en een dun waterlaagje. Daarnaast wordt er veel licht afgebogen, dat nooit meer in je oog terechtkomt. Doordat er minder licht wordt weerkaatst, zien we het materiaal donkerder. Zie plaatje. Ik ga de vraag sluiten!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Leuke vraag. Ik heb met Google gezocht op "why is a wet surface darker", daar krijg je aardig wat resultaten mee. Bronnen die wellicht interessant voor je zijn, staan hieronder gegeven. Ik geloof niet dat ik wat bijdraag door deze bronnen over te gaan schrijven :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat ze het vocht in zich opnemen en daardoor donkerder
worden. Er zal vast wel een wetenschappelijke verklaring voor zijn.maar die kan ik je niet geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je in broek plast is je broek ook donkerder dus het komt door nattigheid.(vocht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door water worden de lichtere frequenties van het licht tegengehouden... Dus dan blijven de donkerdere kleuren meer prominent over, in het zicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lichtere frequenties zijn net als bij geluid de hogere frequenties het meest kwetsbaar voor storing en belemmering... Dus die zijn energetisch het hoogste en trillen het snelste, maar dat is wel het meest kwetsbaar... Net als de donder, slaat die vlakbij in dan hoor je hele hoge frequenties en slaat hij ver af in dan hoor je alleen maar laag gerommel... Dus gaat een trilling door een medium, dan slijt aan de energetisch hoge kant de trilling het meest...
Water absorbeerd licht. Het kost licht zoveel energie om tussen die waterdeeltjes door te komen [Licht energie wordt door water opgenomen als warmte. Lucht heeft veel minder moluculen per cm3 en heeft dit effect minder sterk), dat een deel van het licht verdwijnt (En als warmte in het water achter blijft). Hierdoor komt er minder licht uit / vanaf en is een natte plek donkerder.