Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb eens gehoord; Er zijn meer sterren in het heelal dan zandkorrels op de aarde. klopt dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (13)

Ja dat klopt wel degelijk.
Het heelal is zo ontzagwekkend groot dat je er nauwelijks een voorstelling van kunt maken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk wel, het heelal is zo groot. De meeste sterren zien we niet. Daarnaast komen er constant sterren bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit lijkt me enigszins overdreven. Denk eerder dat het een bepaalde uitdrukking is voor iets als: Dat je geen problemen moet zoeken die er niet zijn...

Aan de andere kant. We kunnen met het oog maar een klein deel van het heelal zien. Dus wie weet?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijkt me alleszins waarschijnlijk. Sterker nog, eenieder die zich een beetje verdiept in de nagenoeg oneindige wereld van ons universum zal een dergelijke stelling zonder enig voorbehoud onderschrijven.

Hieronder een vrij toegankelijke maar tevens niet al te harde link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die vraag is niet wetenschappelijk bedoelt oorspronkelijk aangezien we nooit zullen weten hoeveel zandkorrels er op aarde zijn en ook nooit weten hoeveel sterren er in het heelal zijn. Echter, het is meer dan waarschijnlijk dat het wel waar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het wel klopt,
Hoewel er tog heel veel zandkorreltjes zijn =D
Het heelal is heel groot we kunnen niet alles zien ik weet het niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand zal ooit op deze vraag een antwoord kunnen geven. het zijn er allebei oneindig veel. Een simpele conclusie uit oneindig. Het is niet te tellen. Dus zijn de zandkorrels en de sterren ook nooit te tellen. En is deze vraag dus ook nooit te beantwoorden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit waar is. Het heelal is niet alleen groot, het zit ook nog vol met sterren.

Even ter illustratie:

Het Hubble Ultra Deep Field, waar hieronder naar gelinkt wordt (helaas geen NL pagina), beslaat een ontzettend klein gedeelte van de nachtelijke hemel. Zoals er staat, het is ongeveer vergelijkbaar met de grootte van een stuk papier van 1 mm², op 1 meter afstand. Deze foto is genomen van een stuk hemel waar geen voorgrondsterren staan. De telescoop is hiervoor 3 á 4 maanden een kant op gericht, om zoveel mogelijk licht te verzamelen.

Deze foto is gevuld met zo'n 10.000 sterrenstelsels. Elk lichtpuntje dat je ziet bestaat zelf weer uit miljarden sterren. En dat is in slechts zo'n klein stukje - lege - nachtelijke hemel.

Nu heb ik nooit een schatting gemaakt (of gezien) van hoeveel zandkorrels er op aarde zijn. Maar als er meer zijn dan sterren in alleen die foto, dan ben ik al heel verbaasd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is ABSOLUUT NIET WAAR. Een simpele rekensom laat zien dat 't niet klopt. En als je 't niet gelooft moet je de website van mythbusters maar eens bezoeken. Maar je kan 't ook eenvoudig zelf uitrekenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welke rekensom is dat dan precies?
Het kan wel degelijk waar zijn, het hangt er alleen af van wat je definitie van het heelal is.

Het gedeelte van het heelal dat wij kunnen zien (het zichtbare heelal) bevat inderdaad minder sterren dan de aarde zandkorrels heeft, dat is al eerder uitgerekend.
Echter, het heelal is groter dan alleen het gedeelte dat wij nu kunnen zien. Hoe groot weten we niet, maar als het oneindig groot is (wat niet tegengesproken wordt door de meest recente waarnemingen) dan zijn er ook oneindig veel sterren. Aangezien het aantal zandkorrels op de aarde wel eindig is, klopt het in dat geval dus wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat denk ik wel want het zand op de aarde is niet oneindig groot en het haalal wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is uiteraard een vergelijking, omdat je alle zandkorrels op aarde net zomin kunt tellen als de sterren in het heelal. Dat zijn er zó ontzagwekkend veel, dat niemand daar zich ook maar één seconde een voorstelling van kan maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iemand zei dat dit een simpel rekensommetje was, maar dat is het absoluut niet.

Het is heel moeilijk om te bepalen hoeveel zandkorrels er op de aarde zijn (ook de orde van grootte is moeilijk te bepalen), en minstens zo moeilijk om een schatting te maken van het aantal sterren.

Voor je het weet zit je er een factor honderd, of duizend naast.
Zelfs de wetenschapper die het meest bekend is met de materie zal hooguit een schatting kunnen maken die zó grof is, dat de conclusie makkelijk precies verkeerd om zou kunnen zijn (dus meer zand dan sterren).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding