Gebruik makende van een sterke pomp, hoeveel liter water kan er per seconde door een rietje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt af van de diameter van het rietje
Amadea
11 jaar geleden
En de sterkte van het rietje. Ik denk dat een gewoon limonaderietje met één sterke pompslag al vernietigd is...

Het beste antwoord

De stromingssnelheid van vloeistoffen in in leidingen ligt tussen 0,2 en 5 meter per seconde.

Voor zuigleidingen wordt doorgaans een snelheid van 0,2 tot 1 meter per seconde gekozen afhankelijk van het kookpunt van de te verpompen vloeistof in verband met het optreden van cavitatie.

Water is geen lichte koolwaterstof, een snelheid van 1m per seconde moet mogelijk zijn.

De hoeveelheid water die per seconde door het rietje gaat is het product van het oppervlak van de doorvoeropening en de snelheid.

Stel het rietje heeft een inwendige diameter van 3mm is 0,3cm en de snelheid van het water is 100cm per seconde dan is de capaciteit:

3,14/4x0,3x0,3x100 = 7,065 kubieke centimeter per seconde, is 0,007065 liter per seconde.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt aan de diameter van het rietje. Hoe groter diameter, hoe meer water je er door kunt persen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoeveel liter erdoor heen kan hangt uiteraard af vanaf de diameter, maar ook van de lengte van het rietje
hoe langer het rietje is, hoe meer water er in het rietje zit en dus hoe meer water de pomp moet verplaatsen.