Hoe komt het dat de Melkweg over x-jaren bezoek krijgt van Andromeda terwijl alle stelsels vanuit de Big Bang zijn ontstaan?

Het lijkt een beetje vreemd dat (terwijl alles uit 1 punt komt) Andromeda ineens meer vaart krijgt en dwars door "ons" heen ons gaat inhalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Door de uitdijing die sinds de Oerknal plaatsvindt, worden alle afstanden steeds groter. Alles beweegt zich van ons af.

Maar: hoe kleiner de afstand tussen twee dingen, hoe kleiner die uitdijing, dus hoe langzamer die twee dingen zich van elkaar af bewegen.

Aan de andere kant: hoe kleiner de afstand, hoe sterker de onderlinge zwaartekracht nog is.

Als de afstand dus niet al te groot is, is de aantrekkende kracht van de zwaartekracht groter dan de uitdijing van het heelal. De zwaartekracht zal het dan winnen.

In feite is dit hetzelfde als bij een vallende bal. Zolang de bal nog in de lucht is, zal de uitdijing van het heelal ervoor zorgen dat de bal en de aarde zich van elkaar af bewegen. Maar ja, op die kleine afstand is die beweging een paar miljoenste millimeter per uur (ik zou het voor je kunnen uitrekenen, maar niet nu, het is al lang bedtijd geweest).

De zwaartekracht van de aarde is vele malen sterker. Die zorgt ervoor dat de bal met enkele meters per seconde naar beneden beweegt. De zwaartekracht van de aarde wint het dus ruimschoots van de uitdijing van het heelal.

Met Andromeda en de Melkweg is het net zo; het enige verschil is dat de schaal wat groter is - zowel de afstandschaal als de tijdschaal.
Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is allemaal heel moeilijk in te schatten. En wie heeft gezegd dat er een big bang was? Er is weinig zekerheid eigenlijk weten we bijna niks 100% zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De onderzoekers baseren die conclusie op een uitgebreid onderzoek. Met behulp van de Hubble-telescoop brachten ze de beweging van Andromeda in kaart. Nu bevindt dit sterrenstelsel zich nog op zo’n 2,5 miljoen lichtjaar van ons, maar het komt met rasse schreden op ons af. Die beweging wordt veroorzaakt doordat de twee sterrenstelsels elkaar aantrekken en door donkere materie die de sterrenstelsels omringt. De Andromedanevel heeft flink wat snelheid, maar door de grote afstand duurt het toch nog zeker vier miljard jaar voor het sterrenstelsel hier is.