Waar komt het geluid vandaan (vanuit je lichaam) als je oren dicht zitten?

Na koorts en griep te hebben gehad hoor ik op dit moment zeer slecht en als ik nu in een volledig stille kamer zit/lig (bv als ik wil slapen) dan hoor verschillende piepen, een soort ruis en gebonk. Ik vraag me af waar al dat geluid vandaan komt?
Als je dit geluid zou omzetten in harde decibellen zou je gek worden volgens mij want het is alles behalve prettig. Grappig genoeg merk ik dat als ik bv een snelle beweging maak met mijn arm dat het geluid dan even stopt en is het 'stil'. Alsof mijn hersenen dus bezig zijn met die handeling en na een fractie van seconden zijn alle piep, ruis enz geluiden weer terug...

Toegevoegd na 21 minuten:
ps. Ik begrijp dat de geluiden van binnenuit komen; de ruis van mijn bloed, het gebonk van mijn hartslag maar de verschillende tonen dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (4)

Het geluid wat je hoort is denk ik je eigen hartbonken en het ruisen van het bloed.
Dus het zijn je 'innerlijke' geluiden.
Ik hoor deze ook, omdat ik slaap met oordoppen die helemaal afsluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je beschrijft klinkt als oorsuizen.

Van de link:
"Jarenlang is gedacht dat het oorsuizen bij lawaaibeschadiging of bij ouderdom zijn oorzaak in het oor zelf had. Aan de hand van PET scans (positron emission tomography), waarmee de hersenactiviteit van tinnituspatienten in kaart is gebracht, is gebleken dat de auditieve sensaties juist zijn oorsprong in de hersenen hebben en niet in het oor zelf. Doordat bij beschadiging van het slakkenhuis (of door bijvoorbeeld ouderdom) de hersenen minder neurale signalen van het slakkenhuis krijgen, draait de auditieve cortex zelf het volume op. Dit opkrikken van het volume van de hele zachte geluiden kan door de patient als rinkelen, zoemen, sissen e.d. worden waargenomen. Oorsuizen kan in deze gevallen dus vergeleken worden met een soort fantoompijn."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je dan hoort is het geluid van alles dat er dan is...

Dat is altijd al zo, maar als het geluid op microschaal gemaakt wordt, hoor je dat... En wellicht het stromen van het bloed van je eigen oor of van de vingers...

Het oor is gemaakt om trillingen op te vangen en dat blijven ze doen, net als het oog blijft kijken als de leden dicht gaan... En als je oefent kun je het spel van de dansende witte en grijze wolken zien bij gesloten ogen... Oren hebben ook zoiets, dus weer mooi huiswerk om te bekijken en te be"horen"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geluid komt doordat je buis van eustachius (van je oren naar je neus) waarschijnlijk dicht zit, omdat het gezwollen is. Dit kunt dit vaak verhelpen met een neusspray.