Zijn er meerdere Big Bang's geweest en is het een cyclus?

Zwarte gaten gaan op een gegeven moment overheersen en trekken alles aan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer we ons beperken tot empirische resultaten kunnen we geen uitspraken doen over de periode (voorzover deze bestaat) van vóór de oerknal. We weten wel dat deze gebeurtenis heeft plaatsgevonden en er is veel kennis beschikbaar over de periode vlak na de oerknal.
De oerknal is het begin van het universum en daarmee zijn ook de ruimte en de tijd ontstaan die wij waarnemen. De vraag: "Wat was er vóór de oerknal?" heeft daarmee geen betekenis als we met 'vóór' de richting van tijd bedoelen, zoals wij die kennen.
Voor zover we weten is de oerknal daarmee een gebeurtenis zonder oorzaak. Aan de andere kant van de tijdlijn meten we een immer voortschrijdende expansie. Deze expansie is gedurende de eerste paar miljard jaar vertraagd, maar vlak voor het moment dat het universum zou gaan krimpen, versnelde de expansie weer.
Volgens de theorie heeft de afstotende kracht van donkere energie het hiermee permanent gewonnen van de zwaartekracht. Dit zal ertoe leiden dat het heelal zal blijven uitzetten. Omdat deze uitzetting versneld zullen steeds meer ver gelegen sterrenstelsels verdwijnen achter onze horizon (lichtkegel). Het licht raakt dermate rood verschoven dat we dit niet meer waar kunnen nemen.
Uiteindelijk zullen zelfs alle zwarte gaten verdampen en bereikt het universum de maximale entropie. Binnen deze tijdslijn valt het dus niet te verwachten is dat er sprake is van een cyclus. Onze tijdslijn kan, meest optimistisch, opgevat worden als een oneindig lange vertakking van een andere tijdlijn. Er zijn ook theorieën en modellen die stellen dat er vele parallelle universa zijn en dat een universum een ander universum kan creëren als in een soort zeepbellensysteem.
De meest recente ideeën hierover zijn afkomstig uit de snaartheorie. Echter, deze theorie staat enerzijds nog teveel in de kinderschoenen om over dergelijke zaken betrouwbare uitspraken te doen en anderzijds zijn er nog teveel variaties mogelijk die even betrouwbare voorspellingen doen.
Om een voorbeeld te geven. Alle empirische feiten uit de natuurkunde kunnen makkelijk worden beschreven met snaartheorie. De precieze fysica die uit snaartheorie komt rollen is afhankelijk van de gekozen compactificatie van de Calabi-Yau variëteiten. Op dit moment zijn er meer dan 1000 verschillende compactificaties mogelijk die al onze waargenomen verschijnselen kunnen verklaren. Echter, binnen deze verzameling van mogelijkheden lopen de conclusies omtrent de oerknal en parallelle universa nog steeds sterk uiteen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoek even op Google naar dwdd de oerknal
Daarin word alles uitgelegd

Beter dan ik hier kan !
De aflevering van 17 mei

Echt fantastisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zijn theoriën over, maar tot nu toe word aangenomen dat er maar 1 is geweest. Dus niemand kan je met de volle 100% uitsluitsel geven hierover. Wel een goeie vraag dus ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk dat het heelal uitdijt en daarna weer in stort en middels een big bang weer uitdijt en dat steeds maar weer.
Als dat zo zou zijn, liggen die gebeurtenissen honderden, zo niet duizenden miljarden jaren achter ons en is dat door de mens niet te achterhalen.