Waarom blijf ik drijven?

In welke houding ik ook ben, ik kan niet zinken. Ik hou geen adem vast, want zelfs als ik helemaal uitadem blijf ik drijven. Als er iemand aan mij gaat hangen die wel zinkt, blijft diegene ook drijven. Ik kan niet op de bodem gaan zitten of liggen zoals veel mensen kunnen. Twee mannen probeerden mij in zittende houding naar beneden te duwen maar zelfs dat lukt niet. Als ik rechtop in het water hang, komen mijn benen vanzelf naar boven. Als ik snorkel, moet ik constant naar beneden zwemmen om onder te blijven. Kan iemand mij misschien vertellen of er meer mensen zijn die dit hebben en hoe het kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Lies12, bedankt voor je antwoord. Maar dat hebben we geprobeerd. Ook dan zink ik niet. Ik ben nu niet superslank, maar vroeger wel en toen bleef ik ook drijven... Alle lucht uitblazen die ik in mijn longen heb, zorgt niet dat ik naar beneden ga. Ik blijf boven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede vraag, zit met de zelfde ervaringen, snorkelen is niets voor mij, moet ik een grote steen meenemen om onder water te blijven. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan al heel lang niet meer zwemmen, maar toen ik dat nog deed, kostte het "helemaal uitademen" me behoorlijk wat kracht. Ik moest veel verder uitademen dan wat ik normaal in het dagelijks leven ooit doe. Misschien is dat bij jou/jullie ook zo? Dat je dus onbewust meer lucht nog in je longen houdt? Verder zit er natuurlijk ook lucht in onze organen: maag, darmen, en een paar andere holle organen. Zou dat nog meespelen? De hoeveelheid lucht in maag en darmen kan natuurlijk behoorlijk verschillen per persoon.

Het beste antwoord

Ik weet geen echt antwoord op je vraag, maar misschien kan ik je een paar kleine tips geven.
Als je graag onder water wilt zwemmen je kan overwegen om in een duikzaak een loodgordel te kopen.

Het menselijk lichaam heeft gewoonlijk een ongeveer gelijk soortelijk gewicht als water (enigszins afhankelijk van het zoutgehalte van het water), en zou dus in water min of meer blijevn zweven.
Duikers gebruiken een loodgordel om makkelijk naar beneden te komen, en een vest waar lucht in kan worden gepompt om weer hoger te komen.

De lichaamsvorm maakt overigens wel wat uit, en dan niet alleen het vet, maar ook de afmeting van de met lucht gevulde holtes in je lichaam.
Ik ga wat hoger en lager tijdens duiken door middels heel kleine spierbewegingen mijn longen een heel klein beetje te laten uitzetten/inkrimpen, zonder daarbij de hoeveelheid lucht in mijn longen te veranderen (niet uitbazen of inademen) en door mijn lichaamshouding een miniem beetje te veranderen door de rugspieren een miniem beetje aan te spannen (hoger) of te ontspannen (lager). Dit laatste werkt als je plat in het water ligt, niet in zithouding.

Het aanspannen van je rugspieren bedoel ik zo dat als je bijvoorbeeld staat, hoofd rechtop, kin ietsje omhoog tegen iets voorovergebogen staan waarbij je kin wat naar beneden komt. Maar dan uiteraard liggend in het water.
Mijn longvolume regel ik een beetje met mijn buikspieren: trek je buik in en de longen worden vanaf de onderkant een beetje samengedrukt (omhoog), ontspan je buikspieren en je longen krijgen aan de onderkant wat meer ruimte (omlaag).

Het maakt geen wereld van verschil, je schiet niet ineens omhoog of omlaag, maar de invloed is er wel degelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wees maar blij dat je niet in de tijd van de Spaanse inquisitie leeft. Als je ervan werd verdacht een heks te zijn werd je in het water gegooid. Bleef je drijven, dan was je een heks en werd geexecuteerd. Zonk je, dan was je weliswaar geen heks, maar wel verdronken;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad! Ik ben een heks hahaha... Dat riep ik ook al! Maar goed, ik woon op Curacao, dus aan duikgordels geen gebrek. Die ga ik ook aanschaffen anders wordt het voor mij heel moeilijk om hier al het moois onder water te kunnen zien! Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
neem nu geen al te zware, anders verdrink je ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal me goed laten adviseren in de duikshop! ;)

Andere antwoorden (3)

Met een hoger soortelijk gewicht blijf je gemakkelijker drijven. Raar maar waar: als je meer lichaamsvet hebt, drijf je veel beter. Dus als je erg slank bent, kan ik het niet verklaren.

Maak je eens heel klein: benen optrekken, armen om je benen heen. Een klein bolletje. Het is normaal dat je zo blijft drijven, of in elk geval gedeeltelijk. Als je dan helemaal uitademt, zou je moeten zinken, en kun je languit op de bodem gaan liggen. Alleen als je dus wat meer lichaamsvet hebt, zal dit moeilijker zijn. En anders moet het toch te maken hebben met de lucht in je lijf.

Toegevoegd na 15 minuten:
Pardon, een foutje bij het te snel tikken: een LAGER soortelijk gewicht drijft gemakkelijk, dit betekent dat meestal mensen met een HOGER gewicht (of in elk geval: hoger vetpercentage) makkelijker blijven drijven. Mannen hebben vaak een hoger soortelijk gewicht (zwaarder spierweefsel en minder vetweefsel, en spierweefsel is dus dichter en drijft minder goed).

Maar wat vreemd kan lijken, is dat dus slanke mensen dus moeilijker blijven drijven dan mensen die hier en daar wat vetrolletjes hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Je bedoelt "Met een lager soortelijk gewicht" neem ik aan.
+4U
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een LAGER soortelijk gewicht blijf je gemakkelijker drijven. En dat je beter blijft drijven met meer vet is helemaal niet raar. Het is juist logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, een te-snel-getypt-fout. Een LAGER soortelijk gewicht, dus inderdaad een HOGER gewicht in z'n geheel (vaak).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen overgewicht, maar blijf ook drijven( zout water)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's valsspelen, Eddijst. Dan blijf zelfs ik (ondergewicht en gehandicapt) drijven ;-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het zwembad zit geen zout, blijf ik ook in drijven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekker he Lies, dat dobberen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad heerlijk dat dobberen. Ik ga gewoon in een houding liggen waarin ik me het lekkerst voel. (Maakt toch niet uit!) En ben dan totaal ontspannen, soort meditatie, dus ik vind het natuurlijk niet heel erg dat ik niet zink.
Het soortelijk gewicht wordt ook (in grote mate zelfs) bepaald door de hoeveelheid lucht. Goed inademen en vast houden van de lucht helpt het soortelijk gewicht te verlagen en dus beter te drijven. De een is er beter in dan de ander.
Ook zie je dat ouderen beter kunnen drijven dan jongeren. Dat zal, denk ik, niet met de leeftijd te maken hebben, maar met de grootte van de betreffende personen. Ik ben geen medicus, maar ik vermoed dat het te maken heeft met verschil in de relatieve hoeveelheid botten in een klein lichaam t.o.v. een groot lichaam.

Toegevoegd na 29 seconden:
http://www.steljevraag.nl/viewquestion?questionID=14967
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft natuurlijk te maken met het soortelijk gewicht van je lichaam.
Maar mogelijk ook met je longinhoud.
Hoeveelheid vet.
Leeftijd.
Dikte van je botten.
Conditie van je lichaam ( veel spieren)
Watertemperatuur
Normaal gespoken drijft ieder lichaam, als je je totaal ontspant, dus het lichaam is iets lichter dan water, of vrijwel gelijk.
Er is dus maar weinig nodig om het lichaam te laten drijven.
maar mogelijk zien wij ,als leken, iets over het hoofd en is het goed wel verklaarbaar.
Maar het blijft vreemd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal inderdaad best een verklaring voor zijn, vreemd blijft het wel. Maar ja, ik denk dat ik gewoon uniek ben ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zeker, dus maar lekker dobberen. ;-)