Op welke persoon is de kleur "huidskleur" gebaseerd?

Is dat een gemiddelde o.i.d. van de kleur van een groep mensen of is het gebaseerd op een persoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Dit is gebaseerd op je eigen huidskleur. Maar praat je er over in een grote groep, is dit afhankelijk van de populatie. In Arabische landen is die anders dan in noord Europese landen. Ook in Afrika verschilt het van Chinees afkomstige.

In Nederland heb je meer blanke mensen dus dan is het daarop gebaseerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
huidskleur wordt altijd een blanke huidskleur mee bedoeld maar ik vind het wel discrimineren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar huidskleur is toch niet perse blank...? Dat maak je er zelf van volgens mij ;). Min is niet vanmij overigens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet zo hoor,hoe kom je er bij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Panty's heb je in Nederland in de huidtinten licht(bijna wit) tot bruin.
Kan je niet met Amerika vergelijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas Laurena:
Als je googled op huidkleur, bijv. voor ondergoed,
dan krijg je allemaal die lelijke beige dingen te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk omdat Nederlanders/Europeanen oorspronkelijk blank zijn,nu hebben we natuurlijk een multiculturele samenleving.
En daarom kan je wel alles vinden in alle huidtinten van make up tot panty's enzo.
Dus spreek je niet (meer) van 1 huidtint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de tijd dat het woord huidskleur in nederland in gebruik kwam waren er hier inderdaad geen gekleurde mensen, dat kun je de mensen van toen niet kwalijk nemen en dat heeft ook niets te maken met discriminatie. Een huidskleurpanty of pleister is idd beigeachtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een webshop met corrigerend ondergoed ( www.corrigerend-ondergoed.net) en heb (natuurlijk) ook huidskleur in mijn assortiment. Ik denk dat voor deze kleur inderdaad een kleur is gekozen die zo min mogelijk afsteekt tegen de huidskleur van de gemiddelde Noord-Europeaan en omdat deze kleur niet doorschijnt bij lichte kleding. Alhoewel ik het wel iets bruiner vind dan de meeste huidskleuren van mensen die ik om mij heen zie en het valt mij op dat ook donkere mensen deze kleur bestellen, waarschijnlijk omdat er geen alternatief is, maar ook omdat het ook bij hun huid niet opvalt onder kleding, terwijl donkerbruin dit wel zou doen.
Snuffel
11 jaar geleden
+
Het ligt er net aan in welke context hieraan wordt gerefereerd.

Heb je een groep blanken met hiertussen één negroïde persoon, dan wordt deze ene persoon bedoeld als er een andere huidskleur wordt genoemd.

Wordt er gezegd dat de meeste negers goed kunnen dansen, wordt de groep bedoeld.
amc
11 jaar geleden
Dat is niet op 1 persoon gebaseerd aangezien je verschillende huidkleuren hebt.
Als je bijvoorbeeld bij foundation kijkt heb je de huidkleuren onderverdeeld in nummers van 1 tot 5,van heel licht(bijna wit) tot donkerbruin.
Dus de 'kleur' huidskleur is ook geen gemiddelde,dat kan niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zie net het trefwoord pleisters staan,je hebt lichte pleisters maar ook donkere tinten,toevallig is hier een tijdje geleden een vraag over gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat je gelijk hebt. Maar vaak wordt het zeer algemeen bedoeld. Zoals bij huidkleurige panty's, ondergoed, e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij huidkleurige panty's heb je tinten van licht tot bruin hoor!
Er is geen kleur "huidskleur"!

Iedereen snapt wel dat DE kleur "huidskleur" niet bestaat.

Niet alleen omdat er zo ontzettend veel verschillende huidskleuren zijn, maar ook
omdat spul wat synthetisch gemaakt wordt, nooit hetzelfde kan zijn als een levende huid.

In onze cultuur wordt met huidskleur nog steeds bedoeld:
een beetje beige, bleek, rozig.
Er zijn wel huidkleurige panty's te koop in verschillende tinten, van de meer olijfkleurige tonen tot beige, en rozig
blank tot warm bruin.

Het is dus zeker geen gemiddelde van een groep mensen, noch is het gebaseerd op een persoon.

Als jij iets zoekt in huidskleur, zul je je eigen huid als
referentie moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Met Huidskleur wordt doorgaans op de kleur van de menselijke huid gedoeld. De huidskleur van de mens kan variëren van bijna zwart tot vrijwel kleurloos (lichtroze lijkend door het bloed in de huid)."

Het is dus niet op 1 persoon gebaseerd.