Waarom worden sommige mensen meer gestoken door muggen dan andere mensen?

ik wordt heel vaak al ik op vakantie ben gestoken door muggen maar de rest van de familie wordt niet of zelden gestoken. Weet iemand hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mij is geleerd dat dit door warmte kwam. Hoe warmer je bent hoe eerder ze je steken. Dus als jij een warmere lichaams tempratuur hebt dan een familie lid...
Mag jij raden wie er de pineut is! ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook geur speelt een rol, want ze zijn totaal niet gek op citroenlucht, dus dat zegt ook iets over dat ze bepaalde geuren vies vinden.
Misschien ruik jij wel héél lekker! ;)

Toegevoegd na 4 minuten:
"Muggen kunnen - ook in het donker - een mens of dier gemakkelijk lokaliseren door hun uitstoot van Kooldioxide (CO2). Hierna selecteren muggen op basis van ultraviolet licht, geur en warmte. Met name de geur van zweetvoeten trekt ze sterk aan."

Zie bron 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bofkont! ;) Ik ben zelf elk jaar weer 'slachtoffer' van deze kleine monstertjes!
oke, ik lees nu inderdaad op internet dat het een aantal factoren zijn. (zoals ik ook toegevoegd heb aan mijn antwoord).

Andere antwoorden (6)

Een mug is niet gek, die neemt die persoon die het bloed het makkelijkst laat stelen...

De mug ziet het bloed in de huis stromen... Hij ziet namelijk infra-rood... Bloed is warmer dan de huid
en de warmte schijnt door, dus die persoon met de dunste huid, die wordt door de mug meer belaagt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou maar zo kunnen.. ik word altijd lastig gevallen door die beestjes en ik heb absoluut een dunne huid ! +je voor jou.
Eeen aantal maanden geleden gaf Jelle het volgende beste antwoord:

Muggen gaan niet op de smaak van bloed af.

Ze worden aangetrokken door de geur van afbraakstoffen die vrijkomen bij de verwering van zweet (Boterzuur geloof ik). Dit ruiken ze op > 100 meter afstand. Vervolgens localiseren ze de aders onder de huid door wamrte sensoren.

Je dieet beinvloed de geur die je afgeeft en kan je wel aantrekkelijker maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je geur..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is wel eens verteld dat het te maken heeft met de zuugraad van je huid ,sommige mensen zeggen "zoetbloed",daar geloof ik niet zo in.....maar ik ben ook altijd slachtoffer van muggen prikken en andere insekten, Ik ben ook allergisch voor deze beesten want ik krijg mega bulten zo groot als damschijven. Het maakt niet uit van welk insekt. Dus de zuurgraad van je huid schijnt te bepalen dat ze "ons lekker vinden hahhaa.ik baal ervan want ik zie er niet uit met al die bulten . Op mijn gezicht of ogen armen benen of rug ,ze vinden mij heerlijk grrrrrrrrrrrrrrrrr en jou ook .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Insecten worden aangetrokken door lichaamswarmte en bepaalde lichaamsgeuren (een mengsel van vetzuren, melkzuur en ammonium). Deze geur is bij ieder mens anders. Insecten hebben hierin hun voorkeur. Dit verklaart waarom sommige mensen meer gestoken worden dan anderen. Het verhaal dat insecten afkomen op lekker bloed is dan ook een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De muggen komen af op lichaamsgeur.