Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Een drogreden is een schijnargument.

Het is dus niet werkelijk een argument. Het geeft geen uitleg.

Een drogreden (schijnreden, denkfout, sofisme) is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt.

Het moderne en veelgebruikte "omdat het kan"
slaat eigenlijk nergens op.

Het geeft geen uitleg, geen verklaring.
Het is dus inderdaad een drogreden.
Maar het is meer een modewoord, mode-uitdrukking.
Het zegt niks.
(in de meeste gevallen dan).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen drogreden omdat het niet eens probeert een uitleg te geven (er is dus geen schijn). Daarom! zou dan ook al een drogreden zijn op de vraag waarom? Als iemand een drogreden gebruikt in een discussie denkt deze een goed argument aan te voeren welke zelfs door de tegenpartij als een goed argument gezien kan worden, als iemand zegt: "omdat het kan"/"daarom" snappen beide partijen dat het niet eens serieus bedoelt kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een drogreden is een schijnargument
en als ik dit artikel lees, kan ik me daar wel in vinden.
Bijvoorbeeld een willekeurige correlatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden#Argumentum_ad_ignorantiam_.28argument_van_de_onwetendheid.29
Het is een interessante benadering om dit als een drogredenering te zien. Als het iemand het uit te losse pols gebruikt (mijn vriendin geeft me een zoen "omdat het kan") is dat niet aan de orde, integendeel. Maar in een serieuzere situatie komt het eigenlijk neer op het ontkennen van verantwoordelijkheid tegenover andere mensen, het claimen van de totale autonomie. Het tegenargument is dat we in een sociale relatie staan tegenover de ander. In de woorden van John Donne: no man is an island entire of itself.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Omdat het kan" is géén reden, en dus ook geen drogreden. Want als je van de trap afvalt dan ben je snel beneden. Zoals de uitdrukking luidt die je gebruikt als iemand op de vraag waarom antwoordt met daarom.

Bij een reden wordt een verklaring gegeven waarom men tot iets gekomen is. Er is een achterliggende oorzaak.
Een drogreden is een bedrieglijk argument. Het is een echte verklaring, maar niet op waarheid gebaseerd.

Bijvoorbeeld: Iemand vraagt waarom ik een antwoord geef op deze vraag. Een drogreden kan dan zijn: Omdat ik docent Nederlands ben en graag aan anderen uitleg hoe je met taal omgaat.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het kan, puur omdat het mogelijk is,
is voor veel mensen reden genoeg voor wat dan ook.......
Amadea
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk onzin. Spring dan maar in de sloot!
Nee, het is een dooddoener.

Een dooddoener volgens de omschrijving van Van Dale:
"argument dat weinig innerlijke waarde heeft, een algemeen gezegde dat in het bijzondere geval niets bewijst, doch waarop moeilijk dadelijk een afdoend antwoord is te geven, syn. machtsspreuk."
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Als je uitgaat van de overtuiging dat alles wat kan ook moet, en/of is toegestaan, is 'omdat het kan' wel degelijk een argument. Het is dus geen drogreden, maar een deugdelijk argument, gebaseerd op een impliciete overtuiging. Die wellicht niet iedereen deelt, dat dan weer wel.
Er mankeert dus niets aan de logica, mogelijk wel aan de onderliggende waarden. Maar die zijn subjectief.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing