Krijgt een orchidee met een tak er met regelmaat een tak erbij?

Mijn witte maandorchidee met een tak heeft er sinds een poos een tweede tak bij gekregen die nu volop bloeit, niet tegelijk overigens.
Bij mijn andere orchideesoorten is dit tot op heden niet gebeurt.
Hoe zit dit?

Toegevoegd na 9 minuten:
erbij=bij

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit komt omdat bij de kweker de orchidee is 'voorgetrokken', dat houdt in dat de kweker de orchidee heeft laten denken dat het tijd was om een bloem te produceren. Bij een goede verzorging (thumbs up voor jou!) gaat de orchidee weer een bloemstengel produceren in het jaargetijde dat hij normaal gaat bloeien.
Als je maanorchidee klaar is met bloeien, dit seizoen, dan neemt hij een rustpauze om later weer te gaan bloeien. De bloeiperiode kun je verlengen door, als de stengel klaar is met bloeien, de stengel af te snijden boven het derde oog. Daar komt dan weer een stengel aan met bloemknoppen.
In de rustperiode geef je de orchidee de helft van de planten voeding, normaal geef je eens in de 14 dagen, in de rustperiode eens in de maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn enorm veel soorten orchideeën, die zich allemaal enigzins anders gedragen.
Sommige bloeien maar een maand, anderen maanden, maar er zijn er ook als je het goed doet, die het hele jaar door bloeien.
Sommige hebben een rusttijd, anderen totaal nooit.
Vaak gaan sommige soorten in de zomer nieuw blad vormen, zijn ze uitgegroeid, dan vormen ze pas bloemknoppen en bloemen.
Het is dus voor een deel afhankelijk welk soort het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de vraag over de takvorming?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
takvorming is dus bloeien.
Een orchidee heeft alleen bladeren en vormt zich een ' tak' dan is dat een bloemtak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat heb ik ergens gelezen, maar dat zal wel aan een uitgebloeide bloemtak zijn.
Zal het eens opzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De plantjes ontstaan uit slapende knoppen die ontstaan na de bloei, dus aan de oude bloemtakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Ed:) Hi Seermeermin, dat wat je hierboven zegt, als ik mij niet vergis is dat is ook gebeurt met een andere orchidee (aphrodite) dus aan het einde van de bloei kwamen er op dezelfde tak aan het uiteinde weer nieuwe bloemen.