Ongeveer 1 kilo per M³...

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar de DRUK werkt alle kanten uit dus je voelt er niets van...

Het gewicht van 1 M³ is ±1 kilo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Luchtdruk doen we in een oppervlaktemaat, niet in een inhoudsmaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe zwaar, dus gewicht, dat is in kilo´s...
AWM
14 jaar geleden
Nee, kracht maal oppervlakte. Nou ja, lees mijn antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman bedoelt dat het 1 kilo per *vierkante* meter is. Nu weet ik niet precies hoe groot de schouders van yourbuddy zijn, maar we hebben het dus maar over een paar grammen. Tien gram per schouder, of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, het is per vierkante *cm*. Dan worden het toch wel wat kilo'tjes per schouder. ;-)
AWM
14 jaar geleden
Nee, 10.000 maal zoveel. 1 kg per cm2.
Niet zwaar, je voelt het toch nauwelijks. Het feit dat er lzoveel ucht zit in het lichaam zorgt ervoor dat je niets voelt. Je zwemt als het ware in lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dat je erin zwemt wil alleen maar zeggen dat die lucht niet alleen van bovenaf op je drukt, maar ook van opzij en van onder.
De druk van water voel je wel degelijk, en hoe dieper je zwemt hoe meer. Dus dat je geen druk voelt als je "zwemt" is onzin.
Bovendien, het lijkt net alsof je niks voelt. Maar ga jij maar eens "zwemmen" in de ruimte. Dan voel je 't verschil in "gewicht" van lucht die op je drukt wel degelijk hoor ;-)
Sterker nog, van die afwezige luchtdruk daar gaat je lijf behoorlijk kapot :P
Zwaarder dan je denkt. Maar liefst 1 kilo per vierkante centimeter. 1 'atmosfeer' noemen we dat. Maar daar merk je niet veel van, want je bent eraan gewend, en de lucht drukt op alle delen van je lichaam. En dat is maar goed ook...
AWM
14 jaar geleden
Dat hangt van de grootte van je schouders af.
Als de gemiddelde luchtdruk 1013 hectoPascal is, dan drukt de lucht boven je schouders met 10,13 Newton per cm2 op die schouders. Dat komt overeen met de kracht die (10,13 / 9,81) 1,033 kg zou uitoefenen.
Zijn je schouders samen 300 cm2 groot dan drukt de lucht met dezelfde kracht als van (300 * 1,033) 309,9 kg.
Meet hoe groot jou schouders zijn en je weet hoe zwaar die lucht is.