Water heeft een reflectie, maar een klein percentage van het licht wordt weerspiegeld en de rest gaat er doorheen. Het is dus niet 100% doorzichtig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de reflectie, net als glas - dat is ook doorzichtig behalve als het licht onder een bepaalde hoek invalt en als je kijkhoek schuin is.
Ook de bodem maakt uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder een bepaalde hoek (brekingsindex) wordt het licht nicht meer doorgelaten, maar 'gebroken' (=spiegeling).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bijgesloten link staat het vrij duidelijk uitgelegd.

Kort gezegd zorgt het verschil tussen de brekingsindex van water en lucht ervoor dat het licht onder een andere hoek doorgaat wanneer het water in gaat. (leg eens een munt in een beker, zodat je hem net niet kan zien, vul daarna de beker met water, dan zul je deze wel kunnen zien.) Door dat de richting van het licht veranderd kaatst een gedeelte af. Je zult zien dat water meer spiegelt naar gelang de lichtbron (bv zon) lager staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorzichtige voorwerpen laten licht niet alleen door, maar kunnen het licht ook richting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierboven werd er al gesproken over de brekingsindex. Dat is een getal dat aangeeft hoe sterkt een lichtstraal afbuigt bij een bepaalde stofovergang. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Snellius

Wanneer een lichtstraal een steeds grotere hoek met de normaal binnenvalt, zal een steeds grotere gedeelte van het invallende licht gereflecteerd worden. Bij een bepaalde hoek zal alle licht gereflecteerd worden.

Kort gezegd, dit heeft te maken met de fysische eigenschappen van een stofovergang (lucht naar water, bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft inderdaad te maken met de Wet van Snellius zoals hier al is genoemd. Wanneer de sinus meer is dan 1 weerkaatst het licht terug. De maximale hoek is dan 90˚.

Water heeft een brekingsindex van ≈1,35 gemiddeld.
1(brekingsindex lucht) delen door 1,35 (water) = 0,74 dit heeft een tegensinus van 47,79455536. Wanneer licht dus met een grotere hoek aankomt word het weerkaatst.