Wat voor beestjes zijn dit op de bijgevoegde foto?

Mijn kamer zit vol met deze mini beestjes. Ze zijn snel en lijken op luizen. Op mijn balkon is er veel vogelpoep. Wat voor beestjes zijn dit en wat kan de oorzaak zijn?

Toegevoegd na 1 uur:
Ze zijn ongeveer 1 tot 2 mm. Soms zien ze er doorzichtig uit en zijn zwart van kleur. Soms zijn ze ook bruinachtig

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
6.5K
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik zie geen beestjes, maar vage vlekjes. Het zou helpen als je een scherpe foto zou plaatsen. Op grond van de beschrijving, en met name van de snelheid die je noemt, vermoed ik dat het een nest pas uitgekomen spinnetjes is.

Antwoorden (2)

Op de foto zien we slechts wat vage puntjes... het blijft daarom een beetje gokken welk beestje het precies betreft, maar gezien je verwijzing naar vogelnesten vermoed ik dat het om de 'Vogelmijt' gaat.

Uiterlijk
Lengte 0.8 - 1.0 mm lang en kleurloos tot rood van kleur. Ontwikkelingstijd van ei tot volwassen mijt is 7 - 10 dagen. Iedere dag legt een vrouwtje vogelmijt 4 - 8 eitjes, ± 350 stuks in haar leven van 2 - 3 maanden. Dit kan onder gunstige omstandigheden leiden tot ernstige overlast.

Leefwijze
Als de buiten vogels in het voorjaar hun nesten verlaten, gaan de mijten op zoek naar andere gastheren. Op zoek naar geschikt voedsel komen zij via dakbeschot, spouwmuur, vensters e.d. naar binnen op zolders en slaapkamers, en kunnen bij de mensen ernstige hinder (jeuk) veroorzaken. De vogelmijten kunnen in een verlaten vogelnest 'overwinteren' en weer actief worden, als in het voorjaar de zon op het dak schijnt en de nesten verwarmt. Vogelmijten zijn lichtschuw en houden zich overdag schuil in allerlei naden en kieren. Met het invallen van de duisternis komen zij tevoorschijn en gaan bij de vogels een bloedmaaltijd halen. Zij leven dus niet op de vogels; de vogels dienen alleen als voedselbron. Voor jonge vogels soms dodelijk.

Oorzaak
De bron van deze mijten moet altijd worden gezocht in vogelverblijfplaatsen. Voor particuliere huizen zullen dat meestal zijn :
a - Vogelnesten (duiven-mussen-spreeuwen) onder de dakpannen en/of in dakgoten,
b - Volières c.q. vogelkooien in huis,
c - Duiven- en kippenhokken.
De besmetting vindt vaak plaats door contacten met buiten vogels, of door aanschaf van besmette volière vogels.

Oplossing / Verdelging
Buiten vogels
Zodra de jonge vogels het nest verlaten hebben, kunnen we de oude en verlaten nesten verwijderden. Soms is het een goede zaak vogelwering onder de onderste rij dakpannen toe te passen.

Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is hier sterk af te raden, er zijn al voldoende efficiënte alternatieven. ‘Home Shield’ is er één van.
Het product werkt in op de huid van het insect, en absorbeert de buitenste beschermende waslaag waardoor de insecten binnen 24 uur uitdrogen. Zeer geschikt voor broedkooien en nestkastjes.
Het product bestaat uit een fossiele plankton en heeft een fysieke werking. Daardoor is resistentie uitgesloten. Kan schadevrij preventief gebruikt worden. Absoluut onschadelijk voor vogels, mensen en huisdieren (Non-Tox). Droog - onbeperkt houdbaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Daar staat echter bij dat die rood zijn, en de beestjes op foto vraagsteller zijn zwart.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik weet het, Amadea, Het is ook een gok.
Voor meer precisie en zekerheid is een macro-opname van het beestje nodig. En die ontbreekt helaas.... (nog ???)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die vogelmijten, noemen wij bloedluizen. Ze zijn wel kleiner dan dat je op de foto kan zien hoor.
Jaren geleden heb ik die krengen gehad toen ik kanaries binnen kweekte (altijd warm) Ik ontdekte ze pas toen de poppen de nesten in de steek lieten en er jongen stierven. Ik zag ze gewoon niet, omdat ze overdag wegkruipen. Doordat ik met een mesje tussen een kier van een nestkastje (hout) ging, kwam ontdekte ik ze. Het lemmet kleurde rood. Onderin de nesten vond ik er ook. Het was gewoon een jaar stoppen en alle vogels weggedaan. Ze kunnen zeker 6 maanden zonder voedsel, dat ongedierte. De foto moet inderdaad duidelijker zijn, nu is het gissen, als het al mogelijk is.
Ik kan het ook niet goed zien dus ik gok erop dat het of om vogelluis gaat of om een nest jonge spinnetjes.

Kan je zien hoeveel pootjes ze hebben?

Ik denk dat het om spinnetjes gaat. Deze willen graag bij roosters en kieren of naden in de buurt van een raam je een plaag bezorgen.

Ik heb hier op dit moment ook last van, ziet er op de foto zo ver ik kan zien net zo uit. Ik heb ze elk jaar rond deze tijd in een rooster boven de keukenraam recht boven de wasbak. Niet erg tof, ze kruipen ook in de bloempotten met kruiden die daar staan.

Ze komen van buitenaf, nest is vaak herkenbaar als'n geel oranje achtig pluizig stukje glaswol wat in een hoek of naad gekleeft zit. Wat ik weghaal zit er een uur later weer, dus dweilen met de kraan open en dit een week lang. Ik haal ze met een natte vaatdoek weg tot ik niks meer zie, meerdere keren daags. In mijn geval helpt spuiten niet echt omdat ze in het rooster zitten.

Ik heb het sowieso niet zo op gif spuiten in de keuken, vandaar ik misschien op mijn manier een week bezig ben om hiervan af te komen.

Als ik in de tuin een pad (liefst jong padje) tegen kom dan neem ik hem wel eens in huis om dit soort plagen te bestrijden. Padje even afspoelen in de wasbak met koud water, en dan op de plek zetten en binnen een uur ben je van de plaag af, en het padje kan zijn buik lekker rond eten. Daarna het beestje weer terugzetten op de plek waar je hem gevonden hebt. De kans is redelijk dat het padje zich in de toekomst zich komt melden als hij weet dat jij genoeg insecten te bieden hebt. Hier is dat namelijk wel het geval, en het is erg leuk. Neem geen kikkers, die zijn te druk en willen alleen maar ontsnappen omdat ze bang zijn, een jong padje is erg dapper en rustig en heeft vrij snel door wat de bedoeling is. Dit is geen mishandeling, beide hebben er baat bij, zolang je hem na een uurtje maar weer terug zet.

Je kunt ook een lege wc rol in de buurt ophangen. Als het vogelmijten zijn dan kruipen ze daar op om vervolgens in de daluren actief te zijn.