waterpas is niet recht, waterpas past zich aan het wateroppervlakte aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf een bepaalde grootte is dat inderdaad niet meer waar! Denk aan een supertanker of een brug van enkele kilometers lang, die hebben een afwijking. Die KUNNEN niet recht zijn, dan zouden ze breken/in de lucht bungelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Op al die stukken van de brug zal je waterpas aangeven dat ie recht is. Als de brug maar 'meebuigt' met het aardoppervlak.
Een waterpas is laat zeggen 30 cm lang of soms een meter.

Dat stuk is zo goed als recht hoor.
Pas wanneer je het over een langere afstand meet word het krom..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*wordt
Het maakt niet uit dat de aarde rond is.
Want een waterpas (mits goed uitgelijnd) staat altijd in een hoek van 90 graden op de zwaartekracht.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goed hoor
Dat lijkt me een kwestie van definitie.
Als je 'waterpas' definieert als 'horizontaal' of anders gezegd: 'evenwijdig aan de horizon', dan klopt het. Want de horizon volgt de ronding van de aarde, en elke daaraan evenwijdige oppervlak of lijn dus ook.
Wanneer je 'waterpas' definieert als 'recht', dan klopt het inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat een waterpas de ronding van de aarde volgt? Een rechte lijn is altijd mogelijk. Een waterpas volgt een denkbeeldige rechte lijn.