Zijn statistische gegevens wetenschappelijk bewijs ?

In het geval van gegevens verzamelen door enquetes, lijkt het mij heel onbetrouwbaar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als een enquête goed en zorgvuldig wordt uitgevoerd, worden de resultaten als wetenschappelijk bewijs aanvaardt. In de resultaten zitten dan ook altijd betrouwbaarheid indicatoren. Het gaat bij enquetes wel meestal om een inventarisatie van meningen (denk aan het 'blauw op straat' voorbeeld) waarbij de mening per land, stad, bevolkingsgroep, jaargetijde of regeringsperiode kan varieren. Zo bezien zijn dit soort gegevens dus altijd 'onbetrouwbaar'. Op die manier is een heel exact meting (het is nu 8.6 graden celcius in mijn tuin) ook onbetrouwbaar, want terwijl ik dit typ is de temperatuur alweer veranderd.... Als ik in enkele tientallen tuinen in Rotterdam de temperatuur meet, kan ik een redelijk betrouwbaar gemiddelde voor de temperatuur in Rotterdamse tuinen vinden. Het zegt echter niet veel over de temperatuur over een uur, of in een Amsterdamse, of Londense tuin.... Concluderend: een zorgvuldig uitgevoerde enquete levert betrouwbare en controleerbare resultaten op die als wetenschappelijk bewijs kunnen dienen. Maar dat wil niet zeggen dat deze resultaten de enige en eeuwige waarheid zijn. (net zo min als de resultaten van de meting van de temperatuur in mijn tuin) Ze zijn het resultaat van een meting.

Als er in de sociale wetenschappen wordt gesproken over onderzoek, gaat het altijd over enquetes. Deze worden heel betrouwbaar uitgevoerd, en gespreid over een respresentatieve hoeveelheid mensen. Respresentatief voor de totale bevolking. Toegevoegd na 1 minuut: men gaat er dan van uit, dat iets dan wel bewezen is. Maar er is altijd een kleine marge naar boven en naar beneden.

In december hebben veel mensen griep ook worden er veel kerstbomen verkocht. Dus kerstbomen veroorzaken griep. Statistisch klopt dit verhaal, maar oorzakelijk niet. Je zal dan ook eerst het oorzakelijk verband aannemelijk moeten maken en daarna dit moeten onderbouwen met statistisch onderzoek. En pas als dat statistisch onderzoek aan alle wetenschappelijke vereisten voldoet, dan pas is er sprake van wetenschappelijk bewijs. Toegevoegd na 1 minuut: Zo zal je als je op zondag in een winkelcentrum mensen enquêteert naar de wenselijkheid van koopzondagen en positievere reactie krijgen dat als je bij de uitgang van de kerk diezelfde vragen stelt.

ik neem enquêtes altijd met een korreltje zout, want ze kunnen net een groepje mensen kiezen die toevallig het zelfde denkbeeld hebben en niet representatief voor de gehele bevolking zijn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100