Wat is er waar van de vloek die mensen over zich heenkrijgen bij het betreden van oude tempels?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Geloof kan mensen op een zodanig psychische manier beinvloeden dat hun gezondheid er door kan veranderen. Dit heet ook wel het placeboeffect. Als iemand gelooft in de heilzame werking van het bezoeken van een gebedsgenezer, dan kan dat een positief effect hebben. Maar andersom kan ook. Zo kan iemand die denkt dat hij 'vervloekt' is en gelooft in de werking van 'vervloekingen' zijn eigen gezondheid ook tot op zekere hoogte beinvloeden. Al met al kan je zeggen dat alle ziektes die door 'psychosomatische' beinvloeding (door de menselijke geest) tot stand komen in principe door middel van een 'vervloeking' veroorzaakt kunnen worden.

Het is dus niet de vervloeking die de oorzaak is van bepaalde ziektes en ellende, maar het geloof daarin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

niets. Het enige is dat oude tempels soms niet meer zo stabiel zijn en daarom gevaarlijk kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat schijnt bij het betreden van het graf van Toetanchamon te zijn gebeurd. Maar ik ga even voor je op zoek ( 2e deel antwoord volgt).

Toegevoegd na 32 minuten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Curse_of_the_Pharaohs .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is het een vloek in de trend van "godverdomme" als de mensen tijdens het betreden hun tenen stoten tegen de drempel. Aangezien ze in die tijd hele andere drempel hoogten gewent waren dan nu..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL +1 voor je humor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha! van mij ook een +
Ja in het oude Egypte waren er plekken vervloekt... Ik heb ze zelf gemaakt... Er werd een schild gemaakt die door de vloek gedragen wordt en degene die door dit schild loopt sterft meteen of wat later... Maar gelukkig zijn alle boeken en lessen vernietigd uit het oude Egypte, god zij dank...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het eerder de vele vallen waren die men erin hadden gebouwd. En ik denk dat er ook wel mensen stierven aan onbekende bacteriën. De oude egyptenaren waren ware kunstenaars van versverpakkingen. Na duizenden jaren kon je bij het openmaken van potjes nog precies zien wat er vers ingegaan was. Daar zal best wel een bacterietje of wat in gezeten hebben die er niet helemaal thuis hoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn allemaal l*lverhaaltjes.Geen enkel mens,levend of dood,kan een ander iets aan doen zonder physiek contact!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige vloek waar je voor uit moet kijken als je in Egypte bent, is "De vloek van de Pharao".
Menig vakantieganger kan daarover meepraten. Een juiste remedie is een doosje 'Antinal' dat je ter plaatse kan kopen, waarna het toiletbezoek drastisch zal afnemen.
Overige vloeken zul je daar niet horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijter weggemieterd? Waarschijnlijk de vloek van de echte Sint!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgewaaid!
Strakke wind de laatste tijd...
Nee., natuurlijk niet, maar het probleem met dit soort beweringen is wel dat ze een grote mate van boemerangverwachting in zich hebben (omdat mensen bang zijn dat er iets gebeurt, gebeurt er ook iets) EN het kleef-aan-effect ; als er om of rond de vervloekte plaats of tijd ook maar IETS gebeurt, wordt het toegeschreven aan de vloek, terwijl het er volkomen los van staat, wat vaak vrij eenvoudig statistisch te bewijzen is.

Vooral rond de opening van het graf van Toetanchamon zijn inderdaad de wildste verhalen de ronde gaan doen, en ziekte- en sterfgevallen die statistisch niks te betekenen hebben tot in de zoveelste graag bij de uitwerking van de ' vloek' betrokken.

En omdat dat natuurlijk prachtige spannende verhalen oplevert, zullen mensen het tot het einde der tijden blijven geloven, alle bewijzen en aanwijzingen en bijgeloof ten spijt.

Maar je kunt met en gerust hart eender welke oude tempel binnnen stappen, zolang je - afhankelijk van de bouwkundige staat - maar een helm en veiligheidsschoenen draagt. En in hele oude bedompte ruimtes is iets van zuurstof vanwege de bedorven lucht ook wel praktisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met sommige antwoorden, dat het een soort van self-fullfilling prophecy is.

Ik heb ook wel eens gehoord dat er micro-organismen kunnen zijn, die iedereen ziek maken die er komt. Als deze mensen dan sterven, dan komt het niet door een vloek, maar door een ziekte.