Zouden wij mensen ook alleen maar Zwart/Wit kunnen zien?

Honden zien zwart/wit omdat ze nooit kleuren hebben geleerd (denk ik) want wij mensen hebben dat wel geleerd, zien en horen. Wat als mensen dat niet hebben geleerd?

Hoop dat uitleg goed is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-wereld-zwart-wit-beeld.7176
Ritsuka
12 jaar geleden
Honden zien wel kleur..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met veel geduld zou het moeten kunnen? Het is nogal een doorelkaar vraag...sorry voor dat.
Ritsuka
12 jaar geleden
Als je kijkt naar de ogen van een hond, hebben ze ook kegeltjes en staafjes (ofzoiets) net als een mens. Ze zien wel kleuren, maar een ander spectrum. Dat je iets niet kunt benoemen, wil niet zeggen dat je het niet ziet.
Reddie
12 jaar geleden
Er is een geval bekend van iemand die kleuren kent, maar kleurenblind is.
Het is een kunstschilder (!) die door een auto ongeluk kleurenblind werd. Traumatisch, maar hij is daarna in grijstinten gaan schilderen.
Oliver Sacks beschrijft het in zijn boek "een antropoloog op mars".

Het beste antwoord

De vraag is al gesteld, maar er zijn twee antwoorden op. Er zijn een aantal mogelijkheden. Sommige mensen hebben alleen functioneel staafjes en hebben kegeltjes die niets doen. Dat is de grootste groep. Dan zijn er nog mensen die alleen blauwgevoelige kegeltjes hebben, dat is wat minder ernstig en ze kunnen de lichtintensiteit van blauwe vlakken wat zien verminderen als het wat donkerder wordt, omdat de kegeltjes dan niet meer meedoen aan het beeld. De eerste afwijking komt vrij vaak voor 1 op 30 000 of iets dergelijks. De andere afwijking wat minder. Het is een erfelijke aandoening en er bestaat geen benul van kleur, al de kennis van kleuren bestaat uit aangeleerde weetjes. Geen kegeltjes is ook een probleem met lezen en de mensen hebben ook problemen met het daglicht.

Dan is er ook nog de neurologische afwijking die ontstaat door hersenbloedingen en dergelijke. Dan betreft het mensen die wel kleur konden waarnemen, maar door de beschadiging in het kleurverwerkende gedeelte van de hersenen zien ze geen kleuren meer. Dan is het alsof plotseling je kleuren TV kapot is, maar het schijnt dat de wereld zelfs nog vreemder overkomt dan via een zwart wit film. Mogelijk is het besef en de herinnering van kleuren ook niet meer bereikbaar voor mensen met de aandoening. Dit komt wel erg weinig voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De mensen die echt kleurenblind zijn leven in een zwart-witte wereld. Zij hebben door hun ouders geleerd dat het gras groen is en de hemel meestal blauw. Ik weet dat mensen die alleen zwart-wit zien hier dikwijls problemen mee hebben. Vooral in de nacht. De bekende PSV-speler en tevens aanvoerder van het Belgische elftal, Eric Gerets, zag alleen maar de reeds genoemde kleuren. Bij avondwedstrijden speelde PSV vaak in speciale shirts zodat Gerets vanuit de achterhoede goed kon zien waar zijn medespelers liepen. Zag hij het verschil niet, dan landen zijn lange passen in zijn eerste wedstrijd in Eindhoven voor de voeten van de tegenstanders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal nooooooit voorkomen. ELK kind leert al snel om kleuren te benoemen. Al zou niemand het kind vertellen en uitleggen hoe de kleuren genoemd worden, dan zal het om zich heen kijkend en luisterend al snel zelf leren hoe de kleuren die het ziet benoemd worden. Mensen praten veel over de kleuren om zich heen;
Wat een blauwe lucht vandaag.
Wat heb je rode wangen.
Heerlijk al dat voorjaarsgroen.
Vind je die roze jurk niet mooi?
zo kan ik nog even doorgaan....

In het geval dat het kind doof zou zijn, niet zou kunnen lezen dus de kleurbenaming nooit zou leren, zou ook dit kind niet weten dat geel,'geel' genoemd wordt of rood 'rood'enz. Het zal dan echter ook niet weten dat zwart en wit zo genoemd worden, maar het zal nooit voorkomen!

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn natuurlijk ook mensen die kleurenblind zijn. Die zien alles in grijs/zwart/wit. Die kennen echter de kleuren zwart/ wit wel want zij zien niets anders en ze hebben de benaming hiervoor ook geleerd. Ze zullen echter nooit weten hoe een andere kleur er werkelijk uitziet als zij nog nooit kleuren hebben gezien. Zien zij de afbeelding van een verfpot én de kleur eronder staan zien zij dus altijd of zwarte of witte verf, ook al staat het woordje rood eronder.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je de vraag niet goed begrepen. het is een wat als vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoor, maar dove kinderen leren gewoon kleuren...Ooit van gebarentaal gehoord? Dat is echt niet minderwaardig aan gesprokentaal. Het is anders, maar een echte taal. Dove kinderen kennen gewoon alle kleuren, net als jij ze kent...
.mensen zien kleuren,dat hoeven ze niet te leren.het enige wat ze leren is namen te geven aan dingen,dus ook aan kleuren.afgezien van totaal kleurenblinde mensen,is het antwoord op de vraag dus, nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp (ook uit je reactie op eerder antwoord) is je vraag of mensen alleen zwart en wit zouden zien, als hen niet geleerd was hoe de andere kleuren genoemd worden?
Als antwoord op die vraag: Nee, dat kan niet. Dat je kleuren kunt onderscheiden, komt niet doordat je leert hoe kleuren genoemd worden, maar doordat je verschillende kleuren waarneemt. Dat jij ziet dat iets rood is, komt in de eerste plaats doordat jij die kleur onderscheid van anderen kleuren, en pas in de tweede plaats doordat jou geleerd is dat die kleur rood heet.
Het lijkt mij overigens ook niet te kloppen dat honden de kleuren niet zien (als dat al waar is) omdat ze de kleuren niet geleerd hebben. Hun gezichtsvermogen zit gewoon anders in elkaar.
Alleen zwart en wit zien, kan alleen als er iets mis is met jou gezichtsvermogen en je dus kleurenblind bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook mensen die het wat kleur betreft niet helemaal goed hebben in hun hersenen die zijn kleuren blind daar heb je versie's van erg of minder erg Erg komt weinig voor en dat is zwart wit zien minder erg is kleuren door elkaar halen het antwoord is ja dat bestaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar naar vogels: sommige mannetjes proberen de vrouwtjes te lokken met kleuren: die hebben ze niet geleerd. Het is net als dat je een woord bent vergeten: je weet wat je bedoelt maar weet niet (meer) hoe het heet. Soms weet een kleurenblinde de kleuren wel te benoemen (iemand die ik ken is kleurenblind maar weet wel alles te benoemen). En trouwens, een hond is maar voor een gedeelte kleurenblind (zie bron).