Als je van 5 meter hoog een bowlingbal laat vallen en die stuiterd 3x, hoe kan dan de massa van de aarde berekent worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je door middel van de onderlingen aantrekkingskracht van twee lichamen? Ik weet nog wel dat daar een formule voor bestond, maar geen idee of dat nu bruikbaar is

Het beste antwoord

Dat kan niet (als je de bowlingbal wilt gebruiken voor de massa-bepaling) zonder méér te weten, zoals:
-Hoe hoog stuitert ie de 3e keer;
-Wat is de temperatuur / luchtdruk;
-Wat is de elasticiteit van de vloer en van de verschillende lagen in de bowlingbal (als die meerdere lagen heeft - anders die van het geheel pakken);
-Wat is de massa van de bowlingbal;
-Wat is de doorsnede van de bowlingbal;
-Wat zijn de afmetingen van de gaten, en op welke afstand zitten die van elkaar;
-Aan welke kant zitten de gaten tijdens de val en tijdens het neerkomen;
-Draait de bal tijdens het vallen.
Misschien ben ik er nog eentje vergeten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je vergeet de valversnelling die op dat moment heerst. 9.81m/s^2 is maar een afronding.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oftewel: waar precies bevinden we ons precies op de aardappelvormige aarde? Op de ene plek heb je meer zwaartekracht dan op de andere plek. Trouwens... Veranderd die formule niet tijdens het vallen? (Dus moeten de integreren of differentiëren?) Want tijdens de val kom je dichter bij de aarde, en veranderd de zwaartekracht (al zij het uiterst weinig. Maar toch).

Andere antwoorden (2)

Door eerst die bowlingbal weg te gooien, want die heb je helemaal niet nodig.
Vervolgens zoek je de dichtheid en de straal van de aarde op in BINAS en dan doe je massa x volume
of nog simpeler je zoekt de massa van de aarde op in BINAS

Toegevoegd na 55 minuten:
stom van me: massa x volume moet natuurlijk zijn dichtheid x volume
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niet. Je moet de straal van de aarde kennen om de massa van de aarde te kunnen berekenen.

De zwaartekracht op de bowlingbal wordt gegeven door

        F = G·m·M / R²

Hier is G de gravitatieconstante, m de massa van de bowlingbal, M de massa van de aarde, en R de straal van de aarde.

Volgens Newton is

        F = m·a

Hieruit volgt

        a = G·M / R²

ofwel

        M = a·R² / G

Door te tijd te meten die de bal nodig heeft om voor de eerste keer de grond te raken, kun je a uitrekenen. G is bekend.

Om M, de massa van de aarde, te berekenen heb je dan nog R nodig, de straal van de aarde. Die moet dus bekend zijn om de massa van de aarde te kunnen berekenen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vergelijking (F=G*m*M/R²). Nog nooit gezien, maar dan ook nog nooit nodig gehad. Overigens kan de massa van de bowlingbal ook a geven.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wordt die vergelijking niet meer behandeld bij de lessen natuurkunde? Je vindt hem in ieder geval (in wat mooiere vormgeving) op de link die onder mijn antwoord staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn lessen niet. Hoe dan ook had ik hem inmiddels al gevonden.