Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je of iets oplost in water of hexaan?

Zie afbeelding,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen: google het eens! Vragen over huiswerk worden hier zelden beantwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoef ook geen antwoord op mijn vragen, maar wil de uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek op woorden "polair" en "apolair" en je vindt zelfs in Goeievraag al de oplossing.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met of een stof hydrofiel (lost wel op in water) of hydrofoob (lost niet op in water) is en ook met moleculaire verbindingen.

Hydrofiele stoffen lossen op in hydrofiele stoffen, maar niet in hydrofobe stoffen. Hydrofobe stoffen lossen op in hydrofobe stoffen, maar niet in hydrofiele stoffen.

Hexaan (C6H14) is een bestanddeel van benzine, dus lost niet op in water. Je kan dus concluderen dat hexaan hydrofoob is!

Ethanol (C2H5OH) kan met een waterstofmolecuul een waterstofbrug vormen, dus is oplosbaar in water (hydrofiel). Maar, volgens de bron wordt de oplosbaarheid minder, als de koolstofketen langer wordt.

Zo kan je verder gaan met concluderen of een stof hydrofiel of hydrofoob is (denk hierbij ook aan waterstofbruggen) en onthoudt dat hydrofiele stoffen in elkaar oplossen en hydrofobe stoffen ook in elkaar oplossen, maar een hydrofiele en een hydrofobe stof niet!

Ik hoop dat je het onderdeel waterstofbruggen al gehad hebt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing