welke onderdelen moet je verwijderen om zelfbestuiving te voorkomen?

???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Als je het over bloemen hebt kan alleen zelfbestuiving door een bloem die tweeslachtig is. Zelfbestuiving kan namelijk alleen maar plaatsvinden als het stuifmeel van de meeldraad (van dezelfde bloem) op de stempel van de stamper komt.
Volgens verschillende bronnen kan je de stamper van bepaalde bloemsoorten eraf knippen. Hierdoor is de bloem nog maar eenslachtig en kan zich daardoor niet meer voortplanten door zelfbestuiving.

Toegevoegd na 20 minuten:
Overigens kan je ook de meeldraden eraf knippen, maar dit hangt ook af van de grote en de hoeveelheid meeldraden er op een bloem zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bloem wordt daar wel lelijker van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spuit een beetje haarlak op de stamper eer de meeldraden rijp zijn.
om zelfbestuiving te voorkomen haal je de meeldraden weg voordat ze rijp zijn, deze onderdelen van de bloem zijn dan ook het gemakkelijkst te verwijderen en de bloem kan alsnog gecontroleerd bevrucht worden .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bloem wordt daar wel lelijker van.