Wat is de 'donkerste' dag van de winter?

Dus dat het 's ochtends het langst donker is en 's avonds / 's middags het vroegst donker word

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

rond 22 december

Toegevoegd na 31 seconden:
spuit11 effect :-S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval van wiki is het meestal 21 december en soms 22 december.
Dit jaar is het 21 december in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is in theorie natuurlijk gewoon de kortste dag van het jaar en die valt altijd ergens tussen 20 en 24 december. Wanneer dit echter een zonnige vriesdag is dan zal het minder donker zijn dan op een druilerige regenachtige dag rond die datum of zelfs eerder in de winter in november of december.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21 december dit jaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is nog helemaal niet zo simpel. Je vraagt namelijk naar de dag dat het 's ochtends het langst donker is EN 's avonds het vroegst donker wordt.

Dat zijn echter verschillende dagen...

De kortste dag, gemeten als de tijd van zonsopkomst tot zonsondergang, valt op het noordelijk halfrond rond 21 december. Dat kan een dagje variëren vanwege schrikkeljaren.

Op het zuidelijk halfrond valt de kortste dag rond 21 juni. Ook dat kan een tikje variëren, om dezelfde reden.

Er speelt een ander effect mee. Dat is de ellipticiteit van de baan van de aarde rond de zon. Dat is vooral in de winter goed te merken: na de kortste dag blijft de zon nog een tijdlang elke dag een paar minuten LATER opkomen! Dat gaat door tot begin januari. Dus begin januari komt de zon LATER op dan op de kortste dag!

De dagen na de kortste dag zijn toch weer langer, doordat de zon ook later ondergaat - en wel meer later ondergaat dan later opkomt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Al enkele dagen vóór de kortste dag (ik meen rond 16 december, even uit het blote hoofd) wordt het 's avonds het vroegst donker.

Goed, wat betekent dit? Uitgaande van het noordelijk halfrond:

--  De dag dat het 's avonds het vroegst donker wordt, valt ergens in de buurt van 16 december.
--  De dag met de kortste periode van daglicht is 21 of 22 december.
--  De dag dat het het 's ochtends het laatst licht wordt, valt begin januari.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk!
±10 dagen voor de winterwende gaat de zon het vroegst onder en ±10 dagen na de winterwende komt de zon het laatst op... de Winterwende is op 21 december...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 21 december hebben we de "kortste dag".