Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is de Koerse Schoorwal ontstaan?

Ik bedoel dus de langtong tussen Rusland (Kaliningrad) en Litouwen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een schoorwal ontstaat als een lange tamelijk rechte kustlijn onderbroken wordt door een inham.
Stuifzand waait van de kustlijn in de inham en damt deze op den duur af. Erachter ontstaat een strandmeer of haf, al dan niet in open verbinding met de zee als de schoorwal niet tot het einde toe doorgroeit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat 't type verhoging aan die kust een gevolg kan zijn van rottende zeewier die voedingsstoffen vormen voor halmen. Die halmen houden toegeblazan zand vast. Ook nadat 't achterland dan nat is (bijv. doordat er een doorbraak in de kustlijn zit), kan dat proces toch doorgang houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een prachtige plek is dit! Ik wist niet dat dit bestond.

Je hebt vast al gekeken op http://nl.wikipedia.org/wiki/Koerse_Schoorwal voor een antwoord op je vraag. Helaas staat daar alleen dat de landtong continu wordt beïnvloed door erosie van wind en zee en gedurende de eeuwen alleen intact is gebleven door menselijk ingrijpen.

De sattelietfoto op die website is in ieder geval prachtig. Die wil ik de GV-ers niet onthouden:

Toegevoegd na 22 uur:
Correctie: satellietfoto.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding