Herkennen dieren elkaar als "familie"?

Dus als je puppies uit een nest bijv. een jaar later weer met elkaar in contact brengt, herkennen zij dan als het ware hun broertje of zusje of weet de moeder of vader nog dat het haar kleintjes waren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.3K

Het beste antwoord

daar is bij katten onderzoek naar gedaan.
als een nest kittens van elkaar gescheiden wordt, en na een half jaar weer samengebracht, zullen ze het beter met elkaar kunnen vinden dan willekeurig samengebrachte dieren.
ze zullen sneller en vaker samen slapen, elkaar wassen enz.
er zal dus een zekere herkenning zijn, maar hoe ver die gaat?
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Of het voor alle dieren geldt weet ik niet, maar puppies schijnen na 6 weken hun broertjes en zusjes te zijn vergeten, nadat ze het nest verlaten hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Congoleo;

Nee, alleen als ze bij elkaar opgroeien zullen pups elkaar zien als lid van dezelfde roedel.Maar als je twee pups uit verschillende nesten samen zou laten opgroeien is dat net zo. Mijn vorige hond zag haar moeder na een jaar weer terug en snauwde haar direct af toen die in de buurt van haar eten kwam. Doe dat maar eens tegen jouw eigen moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan best wel eens afhankelijk zijn van of het roedeldieren zijn of niet.

De nieuwe roedel wordt de familie, er is dus geen reden de oude familie te blijven herkennen. Dat zou zelfs lastig kunnen zijn bij twisten tussen roedels.
In het geval van solitairen (zoals katachtigen) kan het herkennen van je familie wel van belang zijn (familie helpen staat dan in het teken van het voortbestaan van de genen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je argumenten klinken overtuigend +1
Een dier heeft geen zelfreflectie, dus kan een ander niet als zichzelf herkennen... Het is de praktikaliteit, die een dier met een ander dier verbindt, dus wel meestal met dezelfde soort...

Nee een dier heeft geen herinnering, alleen maar instinct...
Wij mensen willen ze dat zo graag in de schoenen schuiven, maar dat is niet zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, iig dat is mijn ervaring. Ik heb wel de indruk dat de pups hun moeder wel kennen maar de broers en zusjes elkaar niet. Wanneer moeder en dochter bij elkaar blijven dan is er wel een speciale band. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze ruzie oid hebben gekregen. De band met de fokker blijft wel m.n. wanneer de fokker in de puptijd een bepaald geluid maakt wanneer de pups gevoerd worden. Indien de fokker dit na een jaar ofzo weer zou doen herkennen de honden dit. Eigenlijk is dit bij alles wat de pups in de pup periode leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of broers en zussen elkaar herkennen dat weet ik niet, maar ik weet wel dat de moeder haar puppy herkent na langere tijd. De moeder van de hond van mijn ouders zag de pup pas na een half jaar terug, maar was niet bij hem weg te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet omdat onze hond een jaar later haar eigen pup niet meer herkende en zelfs naar hem snauwde.