Hoe moet je een leeggetrokken ondergronds gasveld zien?

Is dat een enorme grot? Kun je daar in rondlopen? Is dat stevig? Lekt dat nergens?
Er is er een onder Barendrecht, daar willen ze c02 inpompen.
Ik zou me als bewoner ook wel een beetje zorgen maken... Waarom weet ik niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal 100% veilig. Wedden dat er geen enkele verantwoordelijke boven die toekomstige gasbel woont!

Het beste antwoord

In het geval van Barendrecht klik op de eerste link en daarna op het grijze vakje 'Hoe ziet CO2-opslag er uit'
Dit opent een pdf bestand met plaatje.

De 2de link geeft ook meer info in het algemeen. Het is niet zo dat elk oud gasveld zomaar geschikt is. Men heeft al wel jarenlange ervaring inmiddels met CO2 opslag in Nederland.

De opslag vind plaats in poreus gesteente wat zit onder een gasdichte laag. nuja gasdicht, wij mensen boren daar weer gaten in om er bij te kunnen ;-)

Mocht er toch een lek zijn bijvoorbeeld: 'Het gevaar zal beperkt blijven tot een straal van enkele tientallen meters rond de lekkage.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee het is poreus gesteente... Maar doordat de druk binnen in dat gesteente weggevallen is, kan het door kleine schokjes, die er altijd wel zijn, beetje bij beetje inklinken... En dan krijg je het zakken van de grond zoals in Slochteren...

Maar als het op druk weggezet wordt, is het juist niet zo dat het verzakt, daarentegen zou het alsnog naar boven kunnen lekken, maar dat is dan weer onschuldig. CO2 is een normaal gas dat in de natuur thuis hoort...

Tegenwoordig zie je in elke bos bomen die vol komen te zitten met mos, ik vermoedt dat deze soort heel goed gedijt in juist de toegenomen CO2 in de lucht...

Dus elk nadeel heb zijn voordeel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"CO2 is een normaal gas dat in de natuur thuis hoort…"
Alleen is de hoeveelheid (procentueel gezien) wel in rap tempo aan 't toenemen, zeker gezien op geologische tijdschaal is 't extreem.
Maar in principe hoort de mens ook gewoon bij de natuur, net als de gevolgen van de mensheid. Alleen is 't de vraag hoe je wilt dat die natuur er uit ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier ook weer: Survival of the fittest, alle mensen die deze verandering (lees toename) van CO2 niet bij kunnen houden zullen eraan sterven... Zij die fit zijn, passen zich aan en leven door...