Kan ik een kras in een diamant maken?

Bijvoorbeeld met een spijker? Of door hem over een stoeptegel heen te halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Diamant mag dan wel het hardste mineraal zijn (hardheid 10, op de schaal van alle soorten mineralen) maar het kan wel degelijk kapot.
Een slag met de hamer overleeft het niet.
Ook splijten is zeet goed mogelijk. Dat komt doordat diamant een octaëdrische kristal structuur heeft. Loodrecht op deze vlakken is het zeer hard, maar evenwijdig aan de vlakken bros en zwakker.
Het kan dus wel degelijk kapot, en niet alleen met diamanten zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, zoals ik in een reactie hierboven al zei: een betonnen muur kun je ook slopen met een houten balk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. Zo kunnen relatief zachtere stoffen de hardere te lijf, op een slimme manier of gewoon door veelvuldige wrijving waardoor slijtage/erosie ontstaat. Dit lijkt wel een universele wetmatigheid, dat al het stoffelijke vergankelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....ok....dus anders zouden ze dus diamanten kogelvrije vesten maken.
Bling bling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's ook weer niet waar. Er zijn namelijk verschillende vormen van "sterk". Beton heeft misschien veel draagkracht, maar is broos. Ijzer is veerkrachtiger, maar buigt sneller door.
Een diamant ter grootte van een borstplaat zou je waarschijnlijk met de hand door kunnen breken. Dus niet zo handig als kogelwerend materiaal.

Andere antwoorden (4)

Nee. Een Diamand is een van de hardste elementen op de wereld, en kan je alleen bewerken met een ander Diamand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, diamant heeft de grootste hardheid waardoor er door niks behalve een andere diamant een kras in gemaakt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh, 2x hetzelfde superfoute antwoord, door 2x verschillende mensen? Maar eens even kijken of de mods dit niet ook heel verdacht vinden... Nogmaals, je zegt "nee", en vervolgens zeg je dat er met een andere diamant een kras in gemaakt kan worden, ehh "ja" dus? -1
In ieder geval met diamant zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is mogelijk op de stoep maar de kans is 0,896736455% werd er gezegd