Is het mogelijk de tijd te manipuleren?

Wanneer je iets vervelends doet, gaat de tijd langzamer dan wanneer je iets leuks doet. De tijd is dus een heel relatief 'iets' en is geheel gebasseerd op je ervaring van dat moment.

Maar is het dan ook mogelijk om op de ene of andere manier te zorgen dat wanneer je iets vervelends doet, je de tijd toch sneller kan laten gaan? (zonder dus te zorgen dat je het vervelende toch leuk gaat vinden of iets dergelijks).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Goeie Vraag...

Tijd is niet te manipuleren, de tijd manipuleert jou...
Tijd bestaat niet... Jij fantaseert tijd... Er is alleen nu...
Er is derhalve een tijdsbeleving, gewoon omdat je tijd fantaseert...

De snelheid van de tijd in jouw ervaring hangt af van het aantal gebeurtenissen in een periode... Als je jong bent zijn er veel gebeurtenissen, alles is een gebeurtenis, je staat overal even bij stil... Je loopt en ziet een tafel, je rent, en valt en dan zie je een schoen en dan hoor je een vogel en dan moet je eten enz enz... door de snel afwisselende gebeurtenissen duurt een dag een eeuwigheid, oneindig lang een stroom van gebeurtenis op gebeurtenis... De tijdsbeleving van zo´n kleine is zodanig dat de tijd heel langzaam gaat...

Maar bij een oud persoon is het anders, daar gebeuren nauwelijks gebeurtenissen, of totaal geen gebeurtenissen... Mijn moeder is 88 en zij laat haar haar doen op vrijdagmorgen en elke keer zegt ze bij zichzelf tijdens het knippen, nou is het alweer vrijdagmorgen, wat gaat de week toch snel... Bij haar is de vrijdagmorgense kappersbeurt een gebeurtenis... Misschien wel de enige in heel die week, vandaar daar haar tijdsbeleving zodanig is dat die omvliegt...

Dus de tijdsbelving (dus de snelheid) is gebeurtenis-afhankelijk en tendeert bij ouderen te versnellen... Het is dus geen wet van meden en perzen... Want als er iets schokkends gebeurt bij ouderen kan er ook een snelle opeenvolging van gebeurtenissen ontstaan, dan lijkt de tijd wel stil te staan...

En voor de gevoeligen onder ons die zich kunnen afstemmen, pas maar eens op een klein kind op, en stem je af op de tijdschaal van een klein kind, de tijd kruipt voorbij omdat hier ook gebeurtenissen en gebeurtenissen elkaar zo snel opvolgen...

Vuurvliegje, hier is je antwoord, stel je af op de tijdschaal van een kind, gebeurtenissen, gebeurtenissen, gebeurtenissen, de tijd vliegt...

Goei antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je niet bedenken dat je iets vervelends aan het doen bent. Je hoeft het niet leuk te gaan vinden, maar als je constant denkt 'ooooo wat gaat de tijd langzaam, jeeemigt wat is dit vervelend' gaat de tijd veel langzamer dan als je je, ookal is het vervelend, gewoon concentreert op wat je aan het doen bent en de tijd even achterwege laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. +1. Complimenten voor je mooie avatar (inspirerende kleuren)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een antwoord war ik mij in kan vinden +1
Ja, door het al je concentratie te geven. Als je schoenen poetsen vervelend vindt, geef het dan al je aandacht. Kijk naar de schoen. Naar elk detail. Je geest zal er helemaal in op gaan en je vergeet de tijd. Probeer het een keer voor je dit antwoord een +/- duim geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi voorbeeld +1
Als je bezigbent met 'iets', gaat de tijd snel.
Ben je bezig met de tijd, gaat 'ie langzaam.
Je kunt de tijd niet manipuleren, wel jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het verkeerd. De tijd gaat langzamer als je op de tijd let.
Wanneer je iets vervelends doet, let je op de tijd.
Als je iets leuk vind, let je niet meer op de tijd, die is dan niet meer belangrijk.

Dus die tijd loslaten. Niet op kijken, niet op letten. en vooral, niet willen weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een andere benadering hoeft toch niet 'verkeerd' te zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry ik heb te snel veroordeeld.
Wanneer ik niet onder een vervelende 'klus' uitkom helpt het mij deze situatie te accepteren, me er bij neer te leggen, ahw.
Deze keuze geeft rust en de tijd is dan van secundair belang. Het is niet meer (zo) aanwezig.

Je kunt dus stellen dat je hiermee de tijd kunt 'manipuleren'.

Toegevoegd na 3 minuten:
laatste zin m/z: Hierdoor lijkt het dat je de tijd kunt manipuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets niet leuk vindt, schuif je het vaak voor je uit, waardoor het nog langer duurt/lijkt te duren. Als je er direkt aan begint het het ook nog probeert/inspant goed te doen, dan gaat de tijd sneller en blik je ook nog positief terug op het resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er in elk geval voor dat er geen klok in de buurt ik waar je telkens de minuten vanaf kijkt! Dit scheelt al best veel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijd kun je sowieso niet manipuleren, een seconde duurt (op aarde, even alle relativiteitstheorieen buiten beschouwing latend) altijd een seconde, en geen nanoseconde langer of korter.

Je perceptie van tijd echter ('Time flies when you're having fun) kun je wel een beetje proberen te beinvloeden, maar dat vergt wel wat training. Overigens is het makkelijker de tijd 'sneller' te laten gaan (door te proberen met gedachtenspelletjes of heel andere gedachten een onaangename klus minder onaangenaam te maken) dan om hem te vertragen als je met iets heel leuks bezig bent.

Vervelende dingen duren altijd te lang, leuke altijd te kort. Dat komt niet door de tijd, maar doordat het nu eenmaal leuk of vervelend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tijd is een handig verzinsel van de mens, dan weet je hoe oud je bent, en wanneer je op kantoor moet verschijnen je kan niet iets manipuleren wat niet echt is. Jou vraag moet zijn denk ik, hoe kun je de tijd psychologisch anders ervaren
Bronnen: