Wie heeft er beslist welke landen tot Europa behoren ?

Ooit heeft iemand denk ik Europa bedacht . Maar wie kwam daar eigenlijk op en wie heeft bedacht welk land tot Europa behoed ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele oude man, die eur heette.
Hij had 22 kleinkinderen.
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je het continent Europa of bedoel je meer de Europese Unie of nog iets anders? Het eerste is gewoon meer aardrijkskundig (Turkije door de helft) en het tweede is meer: wie wil meedoen en wie voldoet aan de eisen om mee te doen?

Het beste antwoord

Landen behoren (met een enkele uitzondering) geopolitiek tot een werelddeel als ze op op het zelfde continentale plat zitten. Dat kunnen ook eilanden zijn.

Dat is dus normaal gesproken geen keuze, maar een vaststelling.

Of een land bij Europa hoort hangt dus domweg af van zijn ligging.

Om politieke redenen wordt Groenland, hoewel dit op het Amerikaanse continent ligt, ook meestal tot Europa gerekend.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt (volgens mij). Daarom liggen Turkije en Rusland ook zowel in Europa als in Azië.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wnip Rusland en Turkije liggen voor een deel op het continentale plat van Europa.

Andere antwoorden (1)

De geschiedenis van de Europese Unie

Een vreedzaam Europa – het begin van de samenwerking

De Europese integratie is begonnen om een einde te maken aan de talrijke en bloedige oorlogen tussen buurlanden, die hun hoogtepunt kenden in de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1950 verenigen Europese landen zich economisch en politiek in de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal om te zorgen voor een blijvende vrede. De zes oprichtende landen zijn: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland. De jaren '50 worden overheerst door een koude oorlog tussen Oost en West. In 1956 wordt de Hongaarse opstand tegen het communistische regime neergeslagen door Sovjettanks. Een jaar later neemt de Sovjet-Unie de leiding in de ruimtewedloop door het lanceren van de eerste satelliet, Spoetnik 1. In 1957 wordt ook de Europese Economische Gemeenschap (EEG), of "gemeenschappelijke markt" opgericht door het Verdrag van Rome.