De aarde draait om zijn as en is in balans. Is het mogelijk door hoge gebouwen en de aanleg van stuwmeren deze balans te ontregelen.

Wij bouwen steeds hogere gebouwen en enorme massa water in stuwmeren omhoog en dat op plaatsen waar wij dat willen. Ik weet natuurlijk dat er enorme bergen en massieven zijn die veel hoger zijn dan onze betonnen gebouwen maar die zijn al eeuwen oud en hebben de balans niet verstoort of zo gebracht dat dat het balans weer is gevonden. Nu grijpen wij in en als de aardas wat gaat verandereren kan het klimaat ook gaan veranderen de stand t.o.v. de zon zal dan ook veranderen Zo zou het kunnen zijn dat Nederland veel kouder wordt of veel warmer. Want het is toch zo dat de aardas niet op de plaats van de polen uitkomt maar een paar graden er naast. We zijn t.o.v. de hele aarde maar mieren maar mieren kunnen met hun allen grote dingen verrichten niet door hun grote maar wel door hun aantal en nijverige arbeid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Er is al vastgesteld dat stuwmeren een weliswaar klein maar toch meetbaar effect hebben op de aardrotatie. Of dit voldoende is om de aarde uit balans te brengen is niet zeker. Er wordt gezegd dat Einstein ooit aan een theorie heeft gewerkt waarbij de de aardkorst als geheel verschuift (dus niet de as die een slag maakt, maar enkel de schil die over de vloeibare magma schuift). Maar hij is nooit tot een conclusie gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Interessante vraag, maar ik denk dat 't antwoord nee is.
de gebouwen die wij neerzetten zijn nog steeds maar stipjes op het gehele aaroppervlak en de als de balans al hersteld zou moeten worden denk ik dat hier tijd genoeg voor is, zo snel gaat het bouwen van een wolkenkrabber nou ook weer niet ;-)
Wel benieuwd of iemand anders hier iets zinnigs over kan zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inclusief al die bergen en gebouwen, blijft de aarde ronder dan een voetbal. Dat nietige geneuzel aan bouwwerken dat wij aan het maken zijn zal in de draaiing dus geen effect hebben.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het kwijtraken van de maan zou een vele malen groter effect hebben dan wij ooit voor elkaar kunnen krijgen, wat destabilizatie betreft.

Impact vanuit de ruimte zou waarschijnlijk meer invloed kunnen uitoefenen op de stand van de aardas.

Geologische processen maken wel eens een verschil, maar meestal is het verwaarloosbaar. Dan heb je het over nanoseconden verschil in daglengte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die balans die je bedoelt is ook dynamisch, de invloed van de maan doet het zeenivo meters stijgen en dalen (eb en vloed). De massa daarvan is vele malen groter dan de massa van alle gebouwen en stuwmeren die wij maken. Verder verschuiven de tektonische platen ook in de loop van de tijd. En een goede aardbeving of vulkaanuitbarsting verplaatst meer massa dan welk gebouw dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij bovenstaande, behalve één dingetje: Alle gebouwen die wij maken zijn gemaakt van aardse materialen. Dus een gebouw voegt geen gram gewicht toe.
De verdeling echter is niet zo relevant; de aarde is zelf niet onderhevig aan zwaartekracht, dus zal ook nooit "het zwaarste punt naar de onderkant zakken".

Want; de aarde heeft in de ruimte geen onder- of bovenkant.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schrodinger, ik denk dat wat je zegt niet helemaal waar is. natuurlijk heeft de aarde in de ruimte geen onder en geen bovenkant maar vergeet niet, we hebben wel degelijk aantrekkingskrachten in de ruimte van andere planeten, natuurlijk zijn deze minimaal maar dat is geen reden om ze buiten te sluiten.

:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan een mier een vrachtwagen vooruit trekken? ik denk het niet. het is een kwestie van verhoudingen. een mier is te klein, om dat te kunnen doen.
en een berg van 10 km hoog en 25 km breed ( de Mount Everest) is veel te klein om de aarde van met een doorsnee van 12 à 15000 km en een omtrek van 40.000 km uit balans te brengen. ook al is ie met veel companen in de himalaya. bovendien aan de andere kant van de wereld zijn er dan weer gebergten, die voor tegenwicht zorgen (Alpen, Rocky Mountains, Andes).
een verschil van 1 promille maakt niet zo veel indruk op de grote massa aarde, die gaat daar echt niet van schudden.
anders wordt het, als alle gebergten op een hoop worden gegooid en daardoor alle water in de worm van sneeuw en ijs daar verzameld wordt. dan kan er een situatie ontstaan, dat er sprake is van verstoord evenwicht.