Wie weet hoe dit meetinstrument heet?

Is gebruikt bij het aflezen/maken van plattegronden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij is het een bijzondere vorm van de curvimeter ook wel "planimeter" of "area curvimeter" genaamd.
Met dit apparaat kun je de oppervlakte van een onregelmatige figuur op een tekening bepalen door met een stift de grillige omtrek van de figuur te volgen.
De uitlezing van het metertje werkt met een nonius-verdeling zodat extra nauwkeurig uitgelezen kan worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op bijgaande wikipedia-pagina staat een foto van een vergelijkbaar apparaat en wordt de werking uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is mijns inziens een Duitse uitvoering van de nonius, te bruiken als sextant of schuifmaat. Vaak in het bezit van landmeters.