Hoe stel je de formule van een lijk op (y=ax+b) ?

Ik heb vrijdag een so, en ik snap niet hoe je een formule opstelt vanuit een lineaire lijn uit een assenstelsel??

Weet jij het antwoord?

/2500

Ten eerste heb je het hellingsgetal dat is in die formule de b. Du dan heb je y=10x+b (10 neem ik even als voorbeeld. Het hellingsgetal is hoeveel de lijn omhoog of omlaag gaat in 1 hokje naar links of rechts. Ten tweede heb je het begin getal dat is daar de lijn de y lijn passeert en bij dat getal waar de hem passert is het begingetal. Dus y=10x+7 (7 ook als voorbeeld genomen)

Jammer dat bovenstaande het precies verkeerd om doet.. a = het hellingsgetal b = het startgetal x = de variabele (vb. aantal jaren) 'b' is het punt op de VERTICALE lijn waar de lijn snijdt. De 'a' is het hellingsgetal en geeft te stijging aan per plek dat de formule 1 stap naar rechts gaat. de 'x' staat gelijk aan de horizontale as, Het startgetal 'b' blijft gelijk en het hellingsgetal 'a' geeft de helling van de lijn aan. Bijv. y= 2x + 4 bij 0x = 2*0 + 4 = 4 bij 1x = 2*1 + 4 = 6 bij 2x = 2*2 + 4 = 8 bij 3x = 2*3 + 4 = 10 bij 4x = 2*4 + 4 = 12 bij 5x = 2*5 + 4 = 14 etc..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100