Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe stel je de formule van een lijk op (y=ax+b) ?

Ik heb vrijdag een so, en ik snap niet hoe je een formule opstelt vanuit een lineaire lijn uit een assenstelsel??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je een voorbeeld geven van wat je precies bedoelt?
Of bedoel je: Hoe kan ik van een "plaatje" de vergelijking van een lijn opstellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vond het wel interessant: de formule van een lijk :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel maar een vraag over mijn antwoord hoor ik en namelijk net goed in uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunnen je ouders je niet even helpen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ten eerste heb je het hellingsgetal dat is in die formule de b. Du dan heb je y=10x+b (10 neem ik even als voorbeeld. Het hellingsgetal is hoeveel de lijn omhoog of omlaag gaat in 1 hokje naar links of rechts.
Ten tweede heb je het begin getal dat is daar de lijn de y lijn passeert en bij dat getal waar de hem passert is het begingetal. Dus y=10x+7 (7 ook als voorbeeld genomen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer fout, a is richtingscoëfficient. (1 naar rechts is .. omhoog) b is de starthoogte. (waar snijdt lijn de y-as) -waardig antwoord.
Jammer dat bovenstaande het precies verkeerd om doet..

a = het hellingsgetal
b = het startgetal
x = de variabele (vb. aantal jaren)

'b' is het punt op de VERTICALE lijn waar de lijn snijdt. De 'a' is het hellingsgetal en geeft te stijging aan per plek dat de formule 1 stap naar rechts gaat.

de 'x' staat gelijk aan de horizontale as,

Het startgetal 'b' blijft gelijk en het hellingsgetal 'a' geeft de helling van de lijn aan.

Bijv. y= 2x + 4

bij 0x = 2*0 + 4 = 4
bij 1x = 2*1 + 4 = 6
bij 2x = 2*2 + 4 = 8
bij 3x = 2*3 + 4 = 10
bij 4x = 2*4 + 4 = 12
bij 5x = 2*5 + 4 = 14

etc..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing