Waarom is het voorbeeld van entropie en ijs nou zo'n goed voorbeeld?

Ik ben bezig met een profielwerkstuk over thermodynamica en de daarbij horende wetten. Nu kom ik volgende probleem tegen:

Smeltende ijsblokjes: een klassiek voorbeeld van toenemende entropie.

nou snap ik dat alles is het universum een zo'n groot mogelijke wanorde wilt creëren en dat het koelen van objecten juist energie kost (Logisch allemaal)

maar als ik ijs zie, zie ik maar 1 mogelijke combinatie van moleculen voor me die in een vaste fase zitten. en toch neemt de entropie van ijs toe. Terwijl ik zou denken dat de temperatuur van ijs 0 graden blijft en de energie die je erin stopt alleen nodig is van ijs naar water te gaan (van vaste fase naar vloeibare fase)

Dus mijn vraag is: Neemt de entropie in verhit vast ijs toe? of blijft de entropie gelijk totdat het ijs begint te smelten?
Want ik zit nu in de verwarring fase

Hopelijk kan iemand me wat uitleggen hierover

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Je voorbeeld gaat over het glas water met ijs én de kamer waarin het staat. Dat de entropie van het smeltende ijs toeneemt is een open deur intrappen, het geldt dan ook voor alle stoffen die smelten of verdampen.
De truc zit 'm erin dat het systeem kamer-glas-water-ijs een entropietoename zal hebben, ook nadat de temperatuur van alle delen weer gelijk is.

De beste bron die ik zo snel kon vinden is in het Engels.