Is er een manier om ruimtestraling te gebruiken om deze energie bruikbaar te maken?

Ruimte straling of kosmische straling is een verzamelnaam voor deeltjes en fotonen met een hoge energie die ons vanuit de kosmos bereiken. Hieronder bevinden zich geladen deeltjes, zoals protonen, kernen van helium en zwaardere elementen en elektronen, maar ook neutrino's, en hoog-energetische fotonen.
Nu kunnen we op aarde de zonnestralen al gebruiken om energie op te wekken en te gebruiken. Maar stel je bent op mars zijn er dan mogelijkheden om bijv. de elektronen daarvan op te slaan of iets anders? Zo ja, hoe gaat dat?

8 jaar geleden
1K
Reddie
8 jaar geleden
De straling van de zon is, óók op Mars, miljarden keer energierijker dan de genoemde kosmische straling. Vandaar dat de marslanders op zonneenergie werken.

Antwoorden (2)

De opbrengst is veel te weinig. Ook wordt de straling door de Van-Allen gordels verzwakt, anders zou er geen leven op aarde zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
maar op mars of de maan is er misschiem wel genoeg?
http://www.astronomie.be/radioastronomie/radiostraling.htm
In deze link staat vermeld wat er allemaal met radiostraling mogelijk is.
Dus het antwoord op je vraag is ja.
Er kan ruimtestraling aangewend worden voor bruikbare toepassing op aarde en in de ruimte. Er zijn voorbeelden te over. Radio, TV, GSM, röntgenapperatuur etc.etc.etc.