Hoe komt het dat ik slecht ben in rekenen, en goed ben in wislunde?

Ik haal gemmideld achten voor wiskunde en vroeger op de bassichscool was ik heel slecht in rekenen.
Ik zat met rekenen in een groep 7 niveau, en ik ben nu een van de beste met wiskunde in de klas.

.mijn begrijpend lezen staat op havo vwo
.ik ben geintreseerd in wiskunde maar leer maar 1 of nul keer meestal

Toegevoegd na 46 seconden:
Sorry dat ik wislunde schreef te snel getypt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat heb je voor Nederlands ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemmideld achten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk niveau en leerjaar doe/zit je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Havo ik ben geen eerstejaar :( ben 17. lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei niet dat je een eerstejaar bent, maar is een voor de hand liggende verklaring ook niet, dat je gewoon slimmer bent geworden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet maar ik vindt wiskunde gewoon veel makkelijker, en rekenen vindt ik nog steeds lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit met precies hetzelfde! Als ik iets uit m'n hoofd uit moet rekenen, doe ik daar belachelijk lang over.
Maar in wiskunde ben ik erg goed. Ik sta voor de wiskunde toetsen gemiddeld een 9.
Tussen elk hoofdstuk in doen we 1 les een rekenvaardigheidslesje. Daar krijg je ook een cijfer voor. Daar haal ik 4-en voor, omdat ik er veel te lang over doe. Gewoon omdat ik het zo moeilijk vind...

Het beste antwoord

Hoe goed je bent in rekenen zegt niet altijd wat over hoe goed je zal zijn in wiskunde.
Je zegt niet in welke klas je nu zit en op welk nivo maar ik ga even uit van brugklas havo/vwo?

In dat geval wordt er weinig echt gerekend, ik zie het aan mijn zoon. Wat er WEL gerekend wordt is op de zogenaamde oude manier. Geen gezeur met plaatjes met 'reken handig' en allerlei andere onzin die je maar kan afleiden.

Gewoon doen wat ze willen dat je doet zonder eerst je hoofd te breken over WELKE methode je nu eens moet toepassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan degene die mij een minnetje gaf mij dit even uitleggen? Ik leer graag bij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL... nou zo'n reactie maakt het weer helemaal goed!

Andere antwoorden (3)

Misschien reken je verkeert.
Rekenen is heel makkelijk als je het jezelf makkelijk kan maken.
Een goed voorbeeld zijn darters, zij kunnen heel snel rekenen en puur alleen (de meeste dan) omdat ze op een logische manier alles uitrekenen.
Even een simpel voorbeeld: 3x11, dan moet je niet denken naar 11x3, nee je doet 10x3+3.
Op die manier kan je van een moeilijke som een hele simpele maken.
Als je dit vaak toepast zal je merken dat je steeds beter wordt in rekenen.

Succes.

Toegevoegd na 3 minuten:
nog een voorbeeldje: 18x4, reken je het makkelijkst uit door 20x4=80 -het over gebleven: 4x2=8 dus het antwoord is 72.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jup goed antwoord man ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het wel eens aan een ervaren darter gevraagd.
En die vertelde mij dat hij niet rekende, door ervaring "wist" hij dat soort dingen gewoon (vergelijkbaar met hoe je op school tafels er instampt). Andere dingen die niet "dartscore" gerelateerd waren kon hij dus absoluut niet zo snel uitrekenen.
De een is beter in rekenen en de ander in taal.
Misschien vindt je rekenen ook niet leuk.
Misschien heb je slechter inzicht.
So what?!
Jij hebt andere kwaliteiten en een rekenmachine is een handig hulpmiddel. Later, nu moet je nog wat van je leraar...
Ik hou ook niet van rekenen en ik kan het ook niet goed. Het een versterkt het ander. Doe mij maar taal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Over wiskunde moet je logisch nadenken en vaak een beetje puzzelen, terwijl je bij rekenen een aantal stomme regels toepast die je uit je hoofd kan leren. Als je die niet zo goed kent of je vind het moeilijk om ze toe te passen (het volledig correct toepassen van de rekenregels met machten vind ik bijvoorbeeld behoorlijk lastig), ben je waarschijnlijk niet goed in rekenen.
Dat betekent niet dat je slecht bent in wiskunde. Bij wiskunde gaat het niet alleen maar om het toepassen van de rekenregels, maar ook om het zien van verbanden tussen bijvoorbeeld formules, of afstanden ten opzichte van elkaar. Nadat je het verband gezien hebt, kun je het rekenwerk aan je rekenmachine overlaten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai, mischien niet echt relevant, maar ik kon ook nooit rekenen en ook geen wiskunde maar niet omdat ik de uitkomsten niet wist maar omdat ik niet wist hoe ik aan de uitkomsten gekomen was, ik zag t gewoon of niet, maar hoe t volgens de regels moest, dat snapte ik niet. De antwoorden moesten helaas altijd volgens de regels uitgerekend worden, daarom nooit een voldoende gehaald bij dat soort dingen, terwijl ik dus wel altijd of nou ja, meestal, de goede uitkomsten had!! wat frustrend was dat zeg!! nog wel regelmatig hoor, maar tis iets wat ik als "logisch" zie, die antwoorden, maar waarom ze logisch zijn, kan ik dan niet uitleggen.................. ke, fijn om t eens gezegd te hebben :) groetjes van Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.